سفارش طرح توجیهی

سفارش طرح توجیهی و بیزینس پلن

 

طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی یک تحلیل تفصیلی است که تمام جنبه های حیاتی یک پروژه پیشنهادی را به منظور تعیین احتمال موفقیت آن در نظر می گیرد. موفقیت در تجارت ممکن است در درجه اول با بازگشت سرمایه تعریف شود، به این معنی که پروژه، سود کافی برای توجیه سرمایه گذاری ایجاد می کند. با این حال، بسیاری از عوامل مهم دیگر ممکن است به عنوان مزایا و معایب شناسایی شوند، که می توان واکنش جامعه و اثرات زیست محیطی را نام برد.

اگرچه طرح های توجیهی می توانند به مدیران پروژه کمک کند تا ریسک و بازده دنبال کردن یک طرح را تعیین کنند، اما چندین مرحله باید قبل از حرکت به جلو در نظر گرفته شود.

  • زمانی که یک شرکت قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید، افزودن خط تولید جدید یا خرید رقیب را دارد، می تواند یک طرح توجیهی انجام دهد.
  • این طرح، پتانسیل موفقیت پروژه پیشنهادی را با تعریف دقیق هزینه های مورد انتظار و منافع پیش بینی شده آن ارزیابی می کند.
  • ایده خوبی است که در صورت غیرممکن بودن پروژه اصلی، یک طرح اضطراری در دسترس داشته باشید.

طرح توجیهی، ارزیابی عملی بودن یک طرح یا پروژه پیشنهادی است. یک طرح توجیهی، دوام یک پروژه را تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص کند که آیا پروژه یا سرمایه گذاری، احتمال موفقیت دارد یا خیر. همچنین، این طرح برای شناسایی مسائل و مشکلات احتمالی که ممکن است در حین پیگیری پروژه ایجاد شود، طراحی شده است.

به عنوان بخشی از آن، مدیران پروژه باید تعیین کنند که آیا به اندازه کافی افراد، منابع مالی و فناوری مناسب دارند یا خیر. این مطالعه همچنین باید بازده سرمایه گذاری را مشخص کند، خواه این به صورت سود مالی سنجیده شود و یا منفعت برای جامعه، مثل یک پروژه غیرانتفاعی.

طرح توجیهی می تواند شامل تجزیه و تحلیل جریان نقدی، اندازه گیری سطح نقدینگی تولید شده از درآمد در مقایسه با هزینه های عملیاتی و اجرایی پروژه باشد. ارزیابی ریسک نیز باید تکمیل شود تا مشخص گردد که آیا بازده برای جبران ریسک انجام سرمایه گذاری کافی است یا خیر.

نکته: هنگام انجام یک طرح توجیهی، همیشه بهتر است تا یک طرح اضطراری و پشتیبان نیز داشته باشید که در صورت شکست طرح اول، به عنوان یک طرح جایگزین مناسب برای آزمایش آماده باشد.

بیزینس پلن

مزایای یک طرح توجیهی

طرح های توجیهی چندین مزیت دارند، از جمله کمک به مدیران پروژه در تشخیص مزایا و معایب اجرای یک پروژه قبل از سرمایه گذاری زمان و پول قابل توجه برروی آن. این مطالعات همچنین می توانند اطلاعات مهمی را در اختیار تیم مدیریت شرکت قرار دهند که می توانند از ورود آنها به یک سرمایه گذاری تجاری پرخطر جلوگیری کنند.

چنین طرح هایی به شرکت ها کمک می کنند تا نحوه رشد خود را مشخص کنند. این شرکت ها، در مورد نحوه عملکرد خود، موانع احتمالی، رقابت با چه کسی و بازار چیست، اطلاعات بیشتری را کسب خواهند کرد. این طرح ها همچنین به متقاعد کردن سرمایه گذاران و بانکداران در مورد اینکه سرمایه گذاری در یک پروژه یا کسب و کار خاص یک انتخاب عاقلانه است، کمک خواهد کرد.

نحوه نگارش یک طرح توجیهی

قالب دقیق یک طرح توجیهی، بستگی به نوع سازمانی دارد که به آن نیازمند است. با این حال، فاکتورها و سرفصل های مشترکی در تمامی آنها وجود دارد.

تحلیل اولیه

اگرچه هر پروژه می تواند اهداف و نیازهای منحصر به فردی داشته باشد، اما یک سری شیوه های مناسب برای نگارش کلیات این طرح ها وجود دارد:

  • انجام یک تحلیل اولیه، که شامل دریافت بازخورد در مورد این مفهوم جدید از ذینفعان مناسب است.
  • داده های بدست آمده در مرحله اولیه طرح را تجزیه و تحلیل کنید و در مورد آنها سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید که این داده ها، محکم و منسجم هستند
  • یک مطالعه بازاری برای شناسایی تقاضا و فرصت بازار برای پیگیری پروژه یا کسب و کار انجام دهید
  • یک طرح سازمانی، عملیاتی یا تجاری بنویسید، که شامل شناسایی میزان نیروی کار مورد نیاز، میزان هزینه و مدت زمان باشد.
  • یک صورت سود و زیان پیش بینی شده را تهیه کنید که شامل درآمد، هزینه های عملیاتی و سود باشد
  • ترازنامه روز افتتاحیه را تهیه کنید
  • موانع و هر گونه آسیب پذیری احتمالی و همچنین نحوه رفع آنها را مشخص کنید.
  • برای پیشبرد برنامه، یک تصمیم اولیه در مورد شروع یا عدم شروع بگیرید

اجزای توصیه شده

هنگامی که بررسی اولیه تکمیل شد، کار واقعی آغاز می شود. اجزایی که معمولاً در یک طرح توجیهی یافت می شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • خلاصه اجرایی: متنی را تنظیم کنید که جزئیات پروژه، محصول، خدمات، طرح یا کسب و کار را شرح می دهد.
  • ملاحظات فنآورانه: بپرسید که چه چیزی لازم است. آیا آن را دارید؟ اگر نه، می توانید آن را فراهم کنید؟ هزینه آن چقدر خواهد بود؟
  • بازار موجود: بازارهای محلی و گسترده تر را برای محصول، خدمات، طرح یا تجارت بررسی کنید.
  • استراتژی بازاریابی: آن را به تفصیل شرح دهید.
  • نیروی انسانی مورد نیاز: میزان سرمایه انسانی مورد نیاز برای این پروژه چقدر است؟ یک نمودار سازمانی تهیه کنید.
  • برنامه زمانبندی و جدول زمانی: نشانگرهای میانی مهم برای تاریخ اتمام پروژه را شامل کنید.
  • امور مالی پروژه.
  • یافته ها و توصیه ها: آنها را به زیرمجموعه های فناوری، بازاریابی، سازمان دهی و امور مالی تفکیک کنید.

هدف اصلی نگارش یک طرح توجیهی چیست؟

یک طرح توجیهی برای کمک به تصمیم گیرندگان در تعیین اینکه آیا پروژه یا سرمایه گذاری پیشنهادی احتمالاً موفقیت آمیز است یا خیر طراحی شده است. علاوه بر آن، هزینه های معلوم و معین، و همچنین منافع و مزایای مورد انتظار را مشخص می کند.

در کسب و کار، «موفق» به این معنی است که بازده مالی بیش از هزینه است. در یک سازمان غیرانتفاعی، موفقیت ممکن است به روش های دیگری سنجیده شود. منافع یک پروژه برای جامعه ای که به آن خدمت می کند ممکن است ارزش هزینه کردن را داشته باشد.

کامفار

طرح توجیهی چه مراحلی دارد؟

نگارش طرح توجیهی با یک تحلیل اولیه آغاز می شود. با ذینفعان مصاحبه صورت می گیرد، تحقیقات بازاری انجام می شوند و یک بیزینس پلن تهیه می شود. همه این اطلاعات برای تصمیم گیری اولیه اقدام یا عدم اقدام، تجزیه و تحلیل می شوند.

اگر تصمیم به اقدام باشد، مطالعه واقعی می تواند آغاز شود. این کار شامل فهرست کردن ملاحظات فنآورانه، مطالعه بازار، توصیف استراتژی بازاریابی، و تشریح سرمایه انسانی لازم، برنامه زمانبندی پروژه و نیازهای مالی است.

چه کسی یک طرح توجیهی را انجام می دهد؟

این طرح ممکن است توسط تیمی از مدیران ارشد سازمان انجام شود. اگر آنها تخصص یا زمان لازم برای انجام این کار را ندارند، می توان آنرا به یک مشاور برون سپاری نمود. تیم فراپلن با چندین سال تجربه فعالیت در زمینه مشاوره کسب و کار، آماده ارائه خدمات نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی برای کسب و کار و سازمان شما خواهد بود.

4 جنبه طرح توجیهی کدامند؟

این طرح، امکان پذیری و امکان سنجی چهار جنبه از یک پروژه را در نظر می گیرد:

فنی: فهرستی از سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز و نیروی کار ماهر لازم برای اجرای پروژه.

مالی: برآوردی از هزینه کل پروژه و بازده مورد انتظار آن.

بازاری: تحلیل بازار محصول یا خدمات، صنعت، رقابت، تقاضای مصرف کننده، پیش بینی های فروش و پیش بینی های رشد.

سازمانی: طرح کلی از ساختار کسب و کار و تیم مدیریتی که مورد نیاز خواهد بود.

حرف آخر

مطالعات امکانسنجی به مدیران پروژه کمک می کند تا با شناسایی عواملی که می توانند منجر به موفقیت یک پروژه یا سرمایه گذاری تجاری شوند، امکان پذیری آن را تعیین کنند. این مطالعه همچنین بازگشت بالقوه سرمایه گذاری و هرگونه خطر برای موفقیت سرمایه گذاری را نشان می دهد. یک طرح توجیهی حاوی تحلیل تفصیلی موارد مورد نیاز برای تکمیل پروژه پیشنهادی است. این گزارش ممکن است شامل توصیف محصول یا سرمایه گذاری مشترک جدید، تجزیه و تحلیل بازار، فناوری و نیروی کار مورد نیاز، و همچنین منابع تامین مالی و سرمایه باشد. این گزارش همچنین شامل پیش بینی های مالی، احتمال موفقیت، و در نهایت، تصمیم گیری برای اقدام یا عدم اقدام خواهد بود.

سوالات متداول

در بالای همین صفحه، با انتخاب زمینه کاری خود، می توانید اقدام به تکمیل فرم مورد نظر نمایید. همچنین می توانید مستقیما از طریق راه های ارتباطی مشخص شده (از جمله واتساپ، تلگرام، ارسال پیامک و تماس تلفنی) با همکاران ما در بخش پشتیبانی سفارشات، ارتباط داشته باشید.

تمامی طرح ها به صورت کاملا دقیق و پس از مطالعات دقیق بازار، نگارش شده و پس از چند مرحله بازبینی، در اختیار شما قرار داده می شوند. با این حال در صورتی که نیاز به حذف برخی از قسمت ها و یا اضافه کردن مطالب و آمارهای دیگری داشتید، می توانیم ویرایش های مورد نظر را در طرح انجام دهیم.

برای نگارش طرح ها به زمانی در حدود یک هفته الی ده روز نیاز می باشد. با این حال، این موضوع را نمی توان به صورت قطعی قبل از بررسی سفارش عنوان کرد. نگارش برخی از طرح ها نیاز به زمان بیشتری دارند. با این حال در صورتی که نیاز به تحویل فوری کار داشته باشید، بهتر است تا مستقیما با همکاران ما در بخش پشتیبانی سفارشات، تماس حاصل نمایید.

در قسمت محصولات می توانید تعداد بالایی از طرح هایی که قبلا آماده شده اند را مشاهده و مطالعه نمایید.

ارتباط ما با شما از طریق ایمیل، واتساپ و تلگرام خواهد بود. با این حال اگر نیاز به ارسال از طریق پلتفرم دیگری را داشته باشید نیز می توانید با همکاران ما هماهنگ نمایید.

طرح ها به صورت تایپ شده در ورد (WORD) در اختیار شما قرار خواهند گرفت که کاملا قابل ویرایش می باشند. همچنین فایل PDF نیز برای شما ارسال خواهد شد.

بیزینس پلن

پشتیبانی

مجوز

logo-samandehi