در این صفحه می توانید لیستی از نمونه پروپوزال های کاری و شرکتی آماده در موضوعات مختلف را مشاهده نمایید. این نمونه ها در قالب فایل ورد (WORD) و PDF در اختیار شما قرار می گیرند و فایل ورد آنها دارای فرمت doc یا docx هستند که کاملا قابل ویرایش و شخصی سازی می باشند. با اعمال تغییراتی در آنها و افزودن مشخصات خود و شرکت خود می توانید از آنها استفاده نمایید. این نمونه ها به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده اند.
فروش موفق، از اجزای بسیاری تشکیل شده که محصول یا خدمات با کیفیت، فقط یکی از آنها می باشند. گاهی، یک ارائه مطالب جهت فروش یا پیشنهادیه یا پروپوزال تجاری می تواند تمایل به خرید مشتری را تقویت کند و تعداد معاملات با موفقیت تکمیل شده را افزایش دهد.
هدف یک «پروپوزال کاری یا تجاری»، جذب مشتریان بالقوه به سمت محصولات یک شرکت می باشد. این پروپوزال، سندی است به شکل دیجیتال یا چاپی که ویژگی های محصول یا خدمات را با ملاحظه نیازها و خواسته های مشتری، توضیح می دهد. به بیان دیگر، این فایل ها نشان می دهند که یک شرکت چگونه می تواند به حل یک مسئله خاص برای مشتریان، کمک کند.
پروپوزال های کاری ممکن است درخواستی یا غیردرخواستی باشند. سند «درخواستی» به درخواست مشتری ارسال می شود و می تواند رسمی یا غیررسمی باشد. سند «غیردرخواستی» نیز، به عنوان یک آزمون مبنا ارسال می شود. مثال هایی که در ادامه آورده شده می تواند برای درک این موضوع، مفید باشند:
شرکت A، شرکت B را کشف کرده است و به محصولات آن علاقمند شده است. در نتیجه یک صحبت غیررسمی بین این دو، شرکت A یک سند درخواست می کند تا از جزئیات بیشتری در مورد کیفیت محصول، شرایط ارسال، گزینه های قیمت گذاری و غیره، مطلع شود. آن شرکت مجبور نیست که به این پیشنهاد، پاسخ دهد.
شرکت A ، یک مشتری عادی از شرکت B است و قبلاً به این فکر کرده است که به چه چیزی نیاز دارند. تمایل دارد تا سفارش بدهد و می خواهد قبل از پرداخت پول، شرایط را مورد بازبینی مجدد قرار دهد. شرکت A از شرکت B درخواست می کند که یک پیشنهادیه تجاری ارسال کند که در آن نام های آیتم، قیمت ها، جزئیات ارسال، و غیره، قید شده باشد. آن شرکت، پس از دریافت یک پیشنهاد، ملزم به پاسخ ظرف یک مدت مورد توافق می باشد. در صورتی که شرکت A با شرایط موافقت کند، آن پیشنهاد به یک قرارداد خرید قانوناً الزام آور تبدیل خواهد شد.
شرکت B یک کمپین را به راه می اندازد و می خواهد به شرکت A در مورد خدمات ارائه شده، اطلاع رسانی کند. آن شرکت یک پیشنهادیه عمومی ایجاد می کند که حاوی مقدمه ای در مورد شرکت B، تخصص، شرایط همکاری، برنامه های مشارکت و دیگر اطلاعات مرتبط با تجارت است.
با اینکه پروپوزال های تجاری درخواستی، حسب درخواست از یک مشتری احتمالی ایجاد می شوند، اما درخواست های مشتری ممکن است براساس تعداد جزئیات شامل شده، متفاوت باشند:
درخواست اطلاعات (RFI)
RFI، درخواستی است که خریداران با هدف اکتشاف، برای مثال، مقایسه محصولات، خدمات یا فروشنده های موجود در بازار، صادر می کنند.
درخواست پیشنهادیه (RFP)
درخواست پیشنهادیه، یک سند تفصیلی است که یک پروپوزال کاری رسماً درخواست شده را درخواست می کند. یک خریدار می تواند RFP ها را به چندین فروشنده ارسال کند و سپس بهترین پیشنهاد را انتخاب کند.
درخواست مظنه (RFQ)
RFQ، که همچنین دعوت به پیشنهاد قیمت یا استعلام مظنه نیز نامیده می شود، هنگامی صادر می شود که یک مشتری بخواهد یک خدمت یا محصول خاص را خریداری کند و قیمت های بازار را مقایسه کند. برخلاف RFP ها که مشتری تخمین های زمانی، تجربه ارائه دهنده خدمات و دیگر شرایط را مدنظر قرار می دهد، RFQ ها، برای انجام یک انتخاب براساس قیمت، صادر می شوند.
همچنین برای یک فرآیند ثبت معامله طولانی شده، صادر می شود. برای کاهش ریسک های مالی یا ارزی، شرکت یک مظنه (به صورت نوعی قول و وعده) از تامین کننده درخواست می کند تا از حق خرید محصول در یک قیمت خاص در آینده، مطمئن شود.
در این صفحه می توانید لیستی از پروپوزال های کاری در مباحث مختلف را مشاهده نمایید. این فایل ها توسط تیمی از متخصصین حرفه ای کسب و کار، طراحی شده اند و با قیمتی تقریبا رایگان در اختیار شما قرار داده شده اند. با خرید هر محصول می توانید بلافاصله به فایل های آن، دسترسی همیشگی پیدا کنید.
پروپوزال کاری، یک پیشنهاد مکتوب از یک فروشنده به یک حامی مالی مرتبط است. این فایل ها اغلب یکی از مراحل کلیدی در فرآیند «فروش پیچیده» می باشند (یعنی، هرگاه یک خریدار مواردی علاوه بر قیمت را در یک خرید مورد ملاحظه قرار می دهد). هنگامی که یک فرد رغبت یا عدم رغبت خود به انجام هر کاری را با هدف کسب رضایت دیگری برای انجام یا عدم انجام چنین کاری، اعلام کند، گفته می شود که یک پروپوزال انجام داده است. این سند، ملزمات و خواسته های خریدار را در زمینه ای قرار می دهد که به نفع محصولات و خدمات فروشنده است و به خریدار، قابلیت های فروشنده در برآورده کردن نیازهایشان را می آموزد.
این سند می تواند شانس قطعی کردن یک مشتری جدید را بوجود بیاورد یا از بین ببرد. مطمئنا نگارش یک سند قوی در این زمینه می تواند محرک پیشرفت یک کسب و کار باشد.
در نقطه مقابل نیز، نگارش یک پروپوزال ضعیف می تواند باعث افت یا از بین رفتن یک کسب و کار شود، حتی اگر آن شرکت، بهترین خدمات را نیز ارائه دهد. بنابراین یک سری سوالات مهم در این زمینه ایجاد می شود، چگونه یک پروپوزال کاری بنویسیم؟ فرمت صحیح آن چگونه است؟ چه چیزهایی حتما باید در این سند، قید شوند؟ نحوه تنظیم پروپوزال کاری به چه صورت می باشد؟
درحالی که همه اینها به صنعتی که در آن فعالیت می کنید و همچنین اینکه یک محصول ارائه می دهید یا خدمات، بستگی دارد، نوشتن یک سند در این زمینه، بسیار سرراست است. ما سعی کرده ایم تا به همه پرسش هایی که در ذهن دارید، پاسخ داده و راهنمایی های لازم را ارائه دهیم.
چه بخواهید از ابتدا شروع به نوشتن کنید و چه لازم باشد تا به بخش خاصی نگاه بیاندازید، موارد پوشش داده شده در این راهنما از این قرارند:
در این صفحه، نمونه های آماده ای قرار داده شده اند که مطالعه آنها می تواند به شما در نوشتن کمک کند. در انتها، این آمادگی را پیدا خواهید کرد که یک سند موفق بنویسید و کسب و کار خود را به طور شفاف توضیح دهید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.
سندی است که برای یک مشتری بالقوه می فرستید و در آن، خدماتی که ارائه می دهید را تشریح کرده اید و توضیح می دهید که چرا بهترین شخص برای این کار هستید. این سند، یک معرفی فرد یا کسب و کار برای تکمیل یک کار یا پروژه خاص، برای ارائه یک خدمت یا در بعضی موارد، فروشنده یک محصول خاص می باشد.
این سند می تواند به صورت درخواست شده یا درخواست نشده باشد. در حالت درخواست شده، مشتری بالقوه، یک درخواست برای دریافت پیشنهادیه می دهد؛ در حالت درخواست نشده، شما به امید جذب مشتریان، به سراغ آنها می روید، حتی اگر صریحاً درخواست پیشنهادیه نداده باشند.
در حالی که هر دو نوع، معمول هستند، اما در حالت درخواست شده، فروش آسانتر صورت می گیرد، زیرا مشتری بالقوه شما قبلاً تصمیم گرفته است تا یک خرید از شما داشته باشد یا از خدمات شما استفاده کند و درحال ارزیابی فروشنده ها یا شرکت های احتمالی است. در حالت پیشنهادیه درخواست شده، مشتری بالقوه شما ممکن است یک RFP یا «درخواست پیشنهادیه» به شما ارسال کند. این دقیقاً چیزی است که ممکن است بنظر برسد، می خواهند یک پیشنهاد تجاری برای آنها ارسال کنید تا بتوانند نگاهی به آن بیاندازند.
تفاوت های بین پروپوزال کاری و طرح کسب و کار
پروپوزال کاری یا تجاری، دقیقاً مثل یک طرح کسب و کار نیست. این یکی از برداشت های اشتباه مرسوم است، اما درحالی که موارد مشترک ممکن است وجود داشته باشد (مانند خلاصه اجرایی)، این دو با هم تفاوت دارند. به هر حال، قطعاً می توانید هنگام نوشتن پیشنهادیه کاری، اطلاعاتی از طرح تجاری خود استخراج کنید، در حقیقت، این روشی عالی برای شروع است.
اما این دو را با هم اشتباه نگیرید؛ اینها دو مورد متمایز و جداگانه هستند. به بیان خلاصه، طرح تجاری یا کسب و کار، استراتژی منسجم عملکرد کسب و کار شما و پول درآوردن را نشان می دهد. در حالی که پیشنهادیه تجاری، یک معرفی رسمی محصولات یا خدمات تان به مشتریان می باشد.
یک پیشنهادیه کاری، محصولات یا خدمات خاص ارائه شده توسط یک کسب و کار جا افتاده را به یک مشتری مربوطه، تشریح می کند. تلاش شما این است که محصول یا خدمات خود را به مشتری بالقوه تان بفروشید، نه خود کسب و کارتان را. به دنبال تامین مالی نیستید، زیرا یک طرح تجاری دارید، بلکه تلاش می کنید تا یک فروش انجام دهید. همچنین، یک پیشنهادیه کاری، یک تخمین و برآورد نیست؛ با اینکه احتمالاً در پیشنهادیه تجاری خود، بطور جزئی به هزینه ها و قیمت گذاری می پردازید، اما یک برآورد و تخمین، بسیار غیررسمی تر است و فقط یک نیم نگاه به هزینه ها نیست، بلکه کل تصویر است.
چه مواردی در این سند شامل می شوند؟
پیشنهادیه تجاری شما باید به سه P بپردازد:
اگر هنوز در شروع کار گیر کرده اید، شاید بتوانید ابتدا طوفان فکری (مشگل گشایی گروهی) را امتحان کنید؛ با این سه نکته شروع کنید و در نتیجه به یک نسخه تقریبی، حداقلی از پیشنهادیه کاری خود می رسید.
بعد از انجام موارد بالا، اگر آمادگی پرداختن به جزئیات بیشتر را دارید، در اینجا یک راهنمای گام به گام برای فرمت بندی این سند به شما ارائه می دهیم.
شما باید با یک صفحه عنوان شروع کنید، باید نام و نام خانوادگی خودتان، نام شرکت خود، نام شخصی که پیشنهادیه را برایش ارسال می کنید و تاریخ ارسال را شامل کنید.
براساس تعداد صفحات، یک فهرست مندرجات، ایده خوبی می تواند باشد. آن را پس از صفحه عنوان و قبل از اینکه به هرگونه جزئیات بپردازید، شامل کنید. اگر آن را به صورت یک فایل PDF تحویل می دهید، هایپرلینک ها را در انتهای هر بخش شامل کنید تا براحتی به بخش های مدنظر برسید.
این سند را با یک خلاصه اجرایی عالی، معرفی کنید، خلاصه ای که واقعاً بتواند باعث فروش محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، شود. این خلاصه در مورد این است که چرا بهترین شرکت و گزینه برای کار مشتری هستید. می توانید در اینجا، از خلاصه اجرایی طرح تجاری خود نیز استفاده کنید.
پس از خلاصه اجرایی، به سراغ بحث در مورد مسئله ای که مشتری در حال حاضر با آن مواجه شده است، بروید. علاوه بر آن، مسئله اصلی آنها ممکن است فقط یافتن شخص مناسب برای تکمیل و انجام پروژه خود باشد. اما، مطمئن شوید که بدرستی درک کرده اید که چرا دنبال آن محصول یا خدمت خاص هستند. اگر این سند برای طراحی یک وب سایت جدید برای برند باشد، تلاش کنید درک کنید مشتریان می خواهند چه چیزی از سایت آنها بیرون بیاید (فروش بهتر یا انعطاف پذیری بیشتر در مدیریت محتوا).
اینجا مکانی است که به مشتری جدید خود نشان می دهید که «نیازهای آنها را درک کرده اید» و کاملاً مسئله ای که در تلاش برای حل آن هستند را فهمیده اید. از این فرصت استفاده کنید تا مسئله ای که با آن مواجه شده اند را با زبان خودتان مجدداً بیان کنید، به نحوی که متوجه شوند که آنچه را که به دنبالش هستند را درک کرده اید.
این بخش به شما نشان می دهد که چگونه برای رفع مسئله مشتری بالقوه، برنامه ریزی کرده اید و گام هایی را که برای اجرای طرح خود خواهید برداشت را به شما یاد می دهد. اینجا، جایی است که اصول پایه برنامه ریزی عملی برای برآورده کردن نیازهای مشتری خود را می آموزید. درحالی که بخش های قبل ممکن است قدری سطحی بوده باشند، اما این بخش از سند، جایی است که بیشتر وارد جزئیات مربوط به مراحل و گام های مورد نیاز برای حل مسئله مشتریان، می شوید.
با این حال، مراقب باشید بیش از حد وارد جزئیات نشوید (اصطلاحات فنی را در همان حداقل حفظ کنید). مشتری شما باید قادر به همراهی شما باشد و یک درک شفاف از طرح شما بدست آورد، اما نباید آنها را در جزئیات کم اهمیت، غرق کنید.
ادامه دهید، کمی لاف بزنید! اینجا، بخشی از سند شماست که بوسیله آن قرار است مشتری بالقوه خود را قانع کنید که چرا شایسته ترین فرد برای گرفتن این کار هستید. می توانید هرگونه تحصیلات، آموزش های تخصصی یا گواهی هایی که دارید، پروژه های موفق قبلی با ماهیت مشابه، تعداد سال های سابقه و غیره را ذکر کنید.
با مشتری بالقوه خود شفاف باشید: پروژه پیشنهادی شما چقدر طول می کشد؟ اطمینان حاصل کردن از اینکه شما و مشتری بالقوه از شروع در یک جبهه هستید، به شما کمک می کند تا اطمیان حاصل کنید که رابطه برای هر دوی شما مثبت باقی می ماند و همچنین اینکه انتظارات غیرواقع بینانه ای پیش روی مشتری خود قرار نمی دهید.
درحالی که ممکن است وسوسه شوید که زمان تکمیل پروژه را کمتر از واقعیت در نظر بگیرید، اما این کار را نکنید. برای چیزی که نمی توانید انجام دهید، وعده و قول ندهید! اگر یک محصول ارائه می دهید، این بخش ممکن است ارتباطی با شما نداشته باشد، بنابراین براحتی از این قسمت بگذرید. فرمت این سند، انعطاف پذیر است، بنابراین آن را به نحوی که مناسب کسب و کار و صنعت شماست، تدوین کنید.
اینجا، جایی است که به اصول اساسی می رسید و هزینه و در صورت لزوم، برنامه زمانی پرداخت را بیان می کنید. نحوه ساختار بندی این بخش به میزان زیادی به پروژه یا خدمات خاصی که شما ارائه می دهید بستگی دارد. یک بخش با عنوان «خلاصه کارمزدها» می تواند کافی باشد اگر پرداخت نقدی کامل لازم است؛ در غیراینصورت، یک فهرست «برنامه زمانی کارمزد» یا جدول قیمت گذاری می تواند مناسب تر باشد. همیشه در صورت امکان، نیم نگاهی به RFP مشتری بیاندازید تا اطمینان حاصل کنید که همه اطلاعاتی که لازم دارند را ارائه داده اید تا در گرفتن تصمیم به آنها کمکی کرده باشید.
اگر هرگونه مسائل حقوقی هست که باید بدان توجه داشته باشید، مانند مجوزها یا صدور گواهی، این اطلاعات را در اینجا شامل کنید. با خیال راحت، یک بخش اضافه کنید که تماماً به بررسی جنبه حقوقی پروژه اختصاص داده شده است.
این بخش مربوط به فروش نهایی شماست، از اینکه بخواهید همه آنچه که مشتری با انتخاب شما برای انجام پروژه حاصل می کند را به تفصیل بیان کنید، نترسید. با بیان اینکه چرا شما بهترین گزینه هستید، و همچنین بیان همه روش های کسب منفعت مشتری بواسطه انتخاب شما به عنوان راهکارشان، مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید.
این سند، چه تعداد صفحات باید داشته باشد؟
هنگامی که بحث فرمت این سند پیش می آید، متوجه می شوید که این پرسش، بسیار مهم، اما بدون هیچ پاسخی است. دوران مدرسه خود را بیاد آورید، زمانی که از معلم خود می پرسیدید که یک مقاله چند صفحه باید داشته باشد و آنها پاسخ می دادند «به اندازه ای که برای پاسخ به پرسش لازم است»
همین موضوع برای پیشنهادیه شما نیز کاربرد دارد. در نهایت به صنعت فعالیت شما، حیطه پروژه و مشخصات مشتری از نظر جزئیات و عناصر شامل شده، بستگی دارد. بر این اساس، هرچه پیشنهادیه اولیه شما کوتاه تر باشد و مستقیم تر در مورد موضوع توضیح داده باشد، درک آن برای مشتریان، آسانتر خواهد بود.
با مطالعه نمونه های آماده قرار گرفته در این صفحه، در مسیر درستی برای نگارش یک پروپوزال کاری قوی قرار خواهید گرفت و در نتیجه، مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.
پروپوزال تجاری یا کاری، یک سند رسمی است که بوسیله یک شرکت ایجاد می شود و به یک مشتری بالقوه ارائه می شود تا یک توافق تجاری را تامین و قطعی کند. یکی از برداشت های اشتباه این است که پروپوزال های کاری و طرح های کسب و کار، یکسان هستند. هدف پروپوزال، فروش محصولات یا خدمات می باشد، نه خود کسب و کار. این فایل، بجای کمک در جستجوی سرمایه گذاران برای تامین مالی کسب و کار، در پیدا کردن مشتریان جدید کمک می کند.
هیچگونه طراحی یا ساختار متداول که برای نوشتن این فایل ها باید استفاده شوند، وجود ندارد، بنابراین یا می توانید خودتان آنرا تفسیر کنید یا یک قالب آماده پروپوزال کاری متناسب، انتخاب کنید و آن را برای موارد مرتبط با خودتان تنظیم و تغییر دهید و ویرایش و شخصی سازی کنید. ما در این صفحه تلاش کرده ایم که نمونه های آماده در موضوعات مختلف را در اختیار شما قرار دهیم که مطمئنا با مطالعه آنها می توانید مسیر نوشتن موضوع خاص خود را نیز پیدا کنید.
با این وجود، تعدادی سرفصل مرسوم هستند که می توانید در نگارش وارد کنید:
در اینجا، باید نام خودتان، نام شرکت تان و عنوان، برای مثال «پروپوزال طراحی وب سایت» یا «توسعه نرم افزار» را قرار دهید. همچنین می توانید تاریخ شروع، آدرس ثبت شده شرکت، شماره تماس، ایمیل، لوگو و نام مشتری مدنظر را نیز بیافزایید.
اگر پروپوزال شما یک سند تک برگ نیست، مرسوم است که همه فصل ها را فهرست کنید و شماره صفحه ها را مشخص کنید. علاوه بر آن، می توانید، هایپرلینک ها را نیز به این قسمت اضافه کنید تا مطالعه و یافتن مطالب، آسان تر گردد.
خلاصه اجرایی، یک فصل جداگانه است که در آن بطور مختصر توضیح می دهید که چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و هدف و مقصود تماس با شما چیست. همچنین، می توانید نحوه کسب سود مشتری در صورت انتخاب شرکت شما را به صورت فهرست وار بیان کنید، برای مثال، «ارائه خدمات جامع»، «پوشش بیمه»، «مدیریت یا مشاور اختصاصی» و غیره.
در اینجا، باید درخواست های اولیه مشتری را فهرست کنید و دقیقاً توضیح دهید که چگونه می خواهید آنها را برآورده کنید، چه میزان برای شما هزینه دارد و چه مدت طول می کشد.
برای مثال:
برای تحویل اتوماسیون بازاریابی به شرکت A، چندین کار انجام می دهیم:
میزان دقت بر عهده شما و مشتری شما می باشد؛ با این حال، بهتر است تا حد ممکن دقیق باشید. اگر به RFP ها یا RFQ ها پاسخ می دهید، می توانید یک ماتریس تطبیق (جدولی که در آن درخواست های مشتری با شماره صفحه ها یا فصل ها تطبیق داده می شوند) نیز بیافزایید.
اگر تعدادی از جزئیات ممکن است تغییر یابند، برای مثال، پیش بینی کنید که در حین اجرای قرارداد، مقداری هزینه بیشتر ممکن است بوجود آید، آنها را در این فصل ذکر کنید.
مبلغ کل و جزئیات پرداخت را مشخص کنید. همچنین اگر تحویل کالا مدنظر است، شرایط ارسال را نیز شامل کنید.
مدت مورد انتظار، روش های پرداخت و برنامه زمانی را ذکر کنید.
این صفحه را برای امضاهای تایید در نظر بگیرید. مشتری می تواند یا نامه پذیرش برای شما ارسال کند، یا پیشنهادیه اولیه را براساس توافق قبلی با شما، امضا کند.
و همچنین یک نکته دیگر!
اگر می خواهید در مورد نگارش یک پروپوزال کاری در یک زمینه یا صنعت خاص بیشتر بدانید، یک RFI بنویسید و آنرا به شرکت های رقیب پست کنید. این کار هر دو طرف را ملزم به ادامه اقدامات بیشتر نمی کند و می توانید به این وسیله، ساختار عمومی، تعداد صفحات، انتخاب کلمات و غیره را بررسی کنید.