سفارش طرح توجیهی

سفارش پروپوزال کاری ( بیزینس پلن )

برای سفارش 3 راه وجود دارد:

1- ارتباط با شماره 09360147484 از طریق اسمس، تماس تلفنی، واتس آپ یا تلگرام

whatsaap

2- از طریق لینک تلگرام زیر:

telegram

3- با پر کردن فرم زیر همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

پروپوزال کاری

 

Verification

پروپوزال کاری یا بیزینس پلن چیست؟

پروپوزال کاری یا بیزینس پلن، به سندی اطلاق می شود که با جزئیات کامل به شرح اهداف شرکت و نحوه برنامه ریزی آن جهت دستیابی به اهداف می پردازد و طرح و برنامه مکتوبی را برای شرکت از منظر بازاریابی، مالی و عملیاتی ارائه می دهد. هم استارت آپ ها (شرکت های تازه تاسیس/ نوپا) و هم شرکت های مستقر و تثبیت شده، در برنامه های خود از این طرح ها استفاده می کنند.

طرح کسب و کار، سند مهمی محسوب می شود که هم مخاطبان خارجی و هم داخلی یک شرکت را مورد بررسی قرار می دهد. به طور مثال، یک طرح کسب و کار پیش از آنکه یک شرکت سابقه خوب و تائید شده ای را از خود به جای بگذارد، برای جذب سرمایه گذاری به کار گرفته می شود. همچنین می توان از آن برای اخذ یک سری وام ها و مجوزها نیز استفاده کرد. این طرح ها به منظور حفظ تیم اجرایی می تواند در زمینه اتخاذ اقدامات استراتژیک و دستیابی به اهداف تعیین شده یک شرکت، سودمند و موثر باشند.

با وجود آنکه طرح های کسب و کار برای مشاغل جدید سودمند هستند، اما هر شرکت بایستی دارای یک طرح کسب و کار مختص به خود باشد. در حالت مطلوب، این طرح جهت انعکاس اهداف برآورده شده یا تغییر یافته، به طور دوره ای مورد بررسی و به روز رسانی قرار می گیرد. در برخی از موارد، برای کسب و کاری که درصدد حرکت در مسیر جدیدی است، یک طرح کسب و کار جدید ترسیم می شود.

  • طرح کسب و کار یا پروپوزال کاری، به سندی اطلاق می شود که به توصیف فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف شرکت می پردازد.
  • شرکت های نوپا به منظور شروع کار و جذب سرمایه گذاران خارجی، در برنامه های خود از طرح های کسب و کار استفاده می کنند.
  • این طرح جهت متمرکز نگه داشتن تیم اجرایی و تلاش برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می تواند به عنوان یک راهنمای داخلی به کار گرفته شود.
  • کسب و کارها ممکن است یک طرح کسب و کار تفصیلی بلند مدت یا یک طرح مختصر و کوتاه مدت را ایجاد کنند.
  • طرح های کسب و کار خوب بایستی متشکل از یک خلاصه اجرایی و بخش هایی در زمینه محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی و تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی مالی و بودجه باشد.

یک طرح کسب و کار یک سند بنیادی/ مقدماتی است که هر کسب و کار جدید بایستی پیش از آغاز فعالیت، آنرا در برنامه های خود اتخاذ کند. در حقیقت، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر پیش از بررسی اینکه آیا سرمایه‌ای را برای کسب‌وکارهای جدید تامین کنند یا خیر، نیازمند مطالعه و ارزیابی این طرح ها و پروپوزال ها هستند.

فعالیت تجاری بدون داشتن این طرح ها، ایده خوبی تلقی نمی شود. در حقیقت، بدون اتخاذ یک طرح کسب و کار مناسب، تنها تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. همچنین، خلق و پایبندی به یک طرح کسب و کار خوب با مزایای بیشماری همراه است. برخی از این مزایا عبارتند از: توانایی تفکر از طریق ایده ها پیش از سرمایه گذاری مالی بر روی آنها و مدیریت و کنترل موانع احتمالی موفقیت.

یک طرح کسب و کار مناسب بایستی تمام هزینه های پیش بینی شده، مسائل احتمالی و هر تصمیمی که یک شرکت اتخاذ می کند را شامل شود. حتی در میان رقبا در همان صنعت، برنامه های کسب و کار تا حدودی یکسان هستند. با این وجود، آن‌ها ممکن است متشکل از مولفه های اصلی یکسان نظیر خلاصه‌ای اجرایی از کسب‌وکار و توضیحات دقیق و کاملی در زمینه عملیات، محصولات و خدمات و پیش‌بینی‌های مالی آن باشند. یک طرح کسب و کار همچنین نحوه دستیابی یک کسب و کار به اهداف خود را نیز توصیف می کند.

نکته: در حالیکه ارائه جزئیات بیشتر، ایده خوبی محسوب می شود، اما برای جلب توجه مخاطبان، مختصر بودن یک طرح از اهمیت فزاینده ای برخوردار است.

پروپوزال کاری

نحوه نگارش یک پروپوزال کاری یا بیزینس پلن

یک طرح کسب و کار که به خوبی نوشته شده باشد می تواند برای یک شرکت، ارزش های زیادی را به همراه داشته باشد، همچنین، الگوهایی نیز وجود دارند که می توان برای نگارش یک طرح کسب و کار خوب از آنها بهره گرفت. همچنین لازم به ذکر است که بایستی از ارائه یک نتیجه عمومی اجتناب نمود. طرح ترسیم شده بایستی متشکل از طرح کلی و در صورت امکان جزئیات صنعتی باشد که کسب و کار، بخشی از آن است. همچنین این طرح بایستی نحوه تمایز کسب و کار از رقبای خود را شرح دهد.

ترسیم یک طرح کسب و کار را با ارائه ساختارهای مقدماتی آغاز کنید: این ساختارها عبارتند از: خلاصه اجرایی، توصیف شرکت، تحلیل بازار، شرح محصول یا خدمات، استراتژی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی و پیوست (که متشکل از اسناد و داده‌هایی است که بخش‌های اصلی را تحت پشتیبانی قرار می دهد).

در زمان نگارش این طرح، الزاما نیازی به تبعیت از طرح یا الگوی خاصی نیست. صرفا از بخش هایی که برای کسب و کار و برنامه هایتان موثر هستند، استفاده نمایید.

طرح‌های کسب و کار مفصل از ترکیبی از بخش‌های زیر استفاده می‌کنند. همچنین طرح شما ممکن است هر گونه درخواست بودجه را نیز شامل شود. تعداد صفحات این طرح ها ممکن است بین 15 تا 40 صفحه و یا بیشتر باشد.

سرفصل های یک پروپوزال کاری یا بیزینس پلن

سرفصل ها و تعداد صفحات در هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد. اطلاعات اولیه در یک سند 10 الی 40 صفحه ای آماده می شوند. سپس، سایر موارد ضروری که فضای زیادی را به خود اختصاص می دهند – نظیر درخواست های ثبت اختراع – که می توانند به سند اصلی ارجاع داده شوند را در پیوست قرار دهید.

همانطور که بیان شد، هیچ دو طرح کسب کاری مشابه نیستند. با این وجود، برخی از کسب و کارها مایلند که عناصر مشابهی را در طرح خود اختصاص دهند. در زیر برخی از بخش های مرسوم و کلیدی یک طرح کسب و کار ارائه شده است.

  • خلاصه اجرایی: این بخش به توصیف شرکت پرداخته و بیانیه ماموریت و هر گونه اطلاعات در خصوص رهبری، کارکنان، عملیات و مکان شرکت را شامل می شود.
  • محصولات و خدمات: در این بخش، شرکت می تواند محصولات و خدماتی را که قصد دارد در آینده ارائه کند و همچنین، قیمت گذاری، طول عمر محصول و مزایای مربوط به مصرف کننده را ذکر کند. سایر مواردی که می توانند در نظر گرفته شوند عبارتند از فرآیندهای تولید و ساخت، هر گونه حق ثبت اختراع و همچنین فناوری اختصاصی. اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه (R&D) نیز می تواند در این بخش در نظر گرفته و درج شوند.
  • تحلیل بازار: یک شرکت مستلزم برخورداری از مدیریت خوب در صنعت و همچنین بازار هدف است. در بخش تحلیل بازار، رقابت یک شرکت و نحوه قرار گیری شرکت در صنعت، نقاط قوت و ضعف نسبی آن، تقاضای مصرف‌کننده مورد انتظار برای محصولات یا خدمات یک شرکت و شرح اینکه تا چه حد دستیابی به سهم بازار از شرکت‌های فعلی آسان یا دشوار است، ذکر می شود.
  • استراتژی بازاریابی: این بخش به شرح این موضوع می پردازد که چطور یک شرکت قصد دارد که پایگاه مشتری خود را جذب و حفظ نموده و نیازهای مصرف کننده را تامین کند. در این بخش بایستی یک کانال توزیع به صورت شفاف مشخص شود. همچنین طرح‌های کمپین تبلیغاتی، بازاریابی و انواع رسانه‌هایی که این کمپین‌ها از آن استفاده می کنند نیز در این بخش ذکر می شود.
  • برنامه ریزی مالی: این بخش، برنامه ریزی ها و پیش بینی های مالی یک شرکت را شامل می شود. همچنین ممکن است صورت‌های مالی، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی مربوط به شرکت های مستقر و تثبیت شده نیز در این بخش ذکر شود. همچنین، کسب‌وکارهای جدید شامل اهداف و برآوردهای چند سال اول و همچنین توصیفی از سرمایه‌گذاران بالقوه می باشند.
  • بودجه: هر شرکت بایستی بودجه ای را به خود اختصاص دهد. در این بخش هزینه های مربوط به نیروی انسانی، توسعه، تولید، بازاریابی و سایر هزینه های مرتبط با کسب و کار درج می شود.

نکته: بهترین طرح‌های کسب و کار، آنهایی نیستند که از قالب ها و نمونه های آماده استفاده کرده اند، نمونه هایی که شاید به راحتی برای همه قابل دسترس هستند. یک شرکت برای دستیابی به موفقیت بایستی مخاطبان خود را با طرح خاصی جذب کند.

سفارش بیزینس پلن

انواع طرح های کسب و کار

طرح های کسب و کار در راستای شناسایی اهداف و ادامه بقا در مسیر دستیابی به اهداف به شرکت ها کمک می کند. آنها می توانند به شرکت ها در زمینه شروع به کار، راه اندازی، مدیریت و همچنین جذب وام دهندگان و سرمایه گذاران کمک کنند.

با وجود آنکه هیچ طرح کسب و کار صحیح یا اشتباهی وجود ندارد، اما آنها به دو دسته مختلف طرح مفصل و طرح مختصر طبقه بندی می شوند. طرح کسب و کار مفصل، رایج ترین نوع محسوب می شود و جزئیات زیادی را در هر بخش شامل می شود. این طرح ها معمولا طولانی‌تر بوده و مستلزم کار بیشتری هستند.

از طرف دیگر، طرح‌های مختصر، از ساختار کوتاه تری استفاده کرده و عناصر کلیدی را مورد تاکید قرار می دهند. از آنجایی که این طرح ها، کوتاه تر بوده و در حد چند صفحه نوشته می شوند و دارای جزئیات نیستند، در دنیای تجارت چندان رایج نمی باشند. در صورتیکه یک شرکت درصدد استفاده از این نوع طرح باشد، بایستی از آمادگی لازم برخوردار باشد تا در صورت درخواست سرمایه گذار یا وام دهنده، جزئیات بیشتری را ارائه نماید.

در اینجا بهتر است تا کمی دیگر در مورد طرح های مختصر صحبت کنیم. این نوع طرح ها زمانی به کار گرفته می شود که یک شرکت مایل است که توضیح صریحی را در خصوص کسب و کار خود ارائه دهد. همچنین، یک شرکت نوپا ممکن است به دلیل آنکه تازه شروع به کار کرده است، احساس کند که اطلاعات زیادی را جهت ارائه در اختیار ندارد. سرفصل های آن می‌توانند مولفه هایی نظیر گزاره ارزش، فعالیت‌ها و مزایای اصلی شرکت، منابعی نظیر کارکنان، مالکیت معنوی و سرمایه، لیستی از مشارکت‌ها، بخش‌های مشتریان و منابع درآمد را شامل شوند.

پیش بینی های مالی

یک طرح کسب و کار دقیق و مفصل بایستی مجموعه ای از پیش بینی های مالی برای کسب و کار را شامل شود. این صورت‌های مالی آینده‌نگر غالبا صورت‌های مالی پیش‌فرض یا به‌طور ساده “پیش نویس” نامیده می‌شوند. همچنین، بودجه کلی، نیازهای مالی جاری و پیش بینی شده، تحلیل بازار و استراتژی بازاریابی شرکت را نیز شامل می شوند.

یک دلیل اصلی برای نگارش طرح کسب و کار (پروپوزال کاری) این است که مالکان به تصویر روشنی در زمینه اهداف، منابع، هزینه‌های بالقوه و معایب تصمیمات تجاری خاص دست یابند. یک طرح دقیق بایستی به آنها کمک کند تا پیش از اجرای ایده های خود، به اصلاح ساختارهای خود بپردازند. همچنین امکان پیش بینی نوع تامین مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار را برای مالکان امکانپذیر می کند. در صورت وجود جنبه‌های قابل توجهی از کسب‌وکار، بایستی به آنها پرداخته شود و در صورت لزوم برای جذب منابع مالی نیز به کار گرفته شود.

نکته شایان توجه این است که این پروپوزال ها و طرح ها نبایستی به صورت یک سند ثابت باشند. همزمان با توسعه کسب و کار و تغییر آن، برنامه کسب و کار نیز بایستی تغییر کند. همچنین، بررسی سالانه شرکت و طرح آن این امکان را به یک کارآفرین یا گروهی از مالکان می دهد تا بر اساس موفقیت ها، شکست ها و سایر اطلاعات جدید، طرح را به روزرسانی کنند. لازم به ذکر است که این کار، فرصتی را برای سنجش و ارزیابی توانایی طرح برای کمک به رشد شرکت امکانپذیر می کند.

طرح کسب و کار (پروپوزال کاری) را به عنوان یک سند دائم که با کسب و کارتان تکامل می یابد، در نظر بگیرید.

طرح کسب و کار به سندی اطلاق می شود که توسط یک شرکت ایجاد شده و شرح اهداف شرکت، عملیات، جایگاه صنعت، اهداف بازاریابی و پیش بینی های مالی می پردازد. همچنین، اطلاعات موجود در این طرح می تواند دستورالعمل های سودمندی را در اختیار سازمان قرار دهد. همچنین، به عنوان ابزار ارزشمندی برای جذب سرمایه گذار و تامین مالی از موسسات مالی تلقی می شود.

بیزینس پلن

پشتیبانی

مجوز

logo-samandehi