هویت برند از عناصر قابل مشاهده یک برند مانند رنگ، طرح و لوگو تشکیل شده است که برند را در ذهن مصرف کنندگان شناسایی و متمایز میکند. هویت برند متمایز از تصویر برند می باشد. مورد اول با نیتی که پشت برندسازی قرار دارد، و شیوه اجرای موارد ذیل توسط شرکت در ارتباط است – همه این ها برای ترویج تصویری خاص در ذهن مشتریان در نظر گرفته می شوند:
تصویر برند، نتیجه واقعی این تلاش های موفق یا ناموفق است.
نکات کلیدی:
هویت برند از بسیاری جهات جنبه بصری (نماد یا تصویر) یک برند است. به لوگوی نایک یا سیب اپل نگاه کنید – اینها دو موردی هستند که هویت یک برند را به یک نماد یا جنبه بصری مرتبط می کنند. برای ساخت هویت برند باید یک تصویر بصری قوی وجود داشته باشد تا بتوان آنرا به هویت برند پیوند داد. این مولفه از عناصر مختلف برندسازی تشکیل شده است. وقتی آنها را کنار هم میگذارید، هویت از بسیاری جهات شعار تبلیغاتی برند شما می شود. نحوه بیان و توصیف یک شرکت از تصاویر موجود در موارد بازاریابی می باشد، رنگ هایی است که نشان دهنده برند هستند و نحوه عرضه یک شرکت در رسانه های اجتماعی می باشد. هویت برند قوی، محبوبیت و حضور شرکت را در بازار رقابتی تقویت می کند.
هویت یک برند موفق، فراتر از صرفهجویی در پول شرکت در تبلیغات، می تواند یکی از با ارزشترین دارایی های شرکت باشد. ارزش برند یک دارایی نامشهود است و تعیین ارزش آن را به کاری دشوار تبدیل می کند.
با این حال، رویکردهای متداول هزینه ای که برای ساخت یک برند مشابه در نظر می گیرند، هزینه حق امتیاز استفاده از برند و جریان نقدی کسب و کارهای نسبتاً بدون برند است.
به عنوان مثال، شرکت نایک صاحب یکی از قابل تشخیصترین لوگوهای جهان به نام «swoosh» است. براساس گزارش «قدرتمندترین برندهای جهان در سال 2020» در فوربس، برند نایک با ارزش برند تخمینی 39.1 میلیارد دلار، در رتبه 13 قرار گرفته است. اپل، برترین برند در لیست سال 2020 بوده که ارزش برند آن 241.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
گام هایی که یک شرکت باید برای ایجاد هویت برند قوی، منسجم و ثابت بردارد، متفاوت است، اما چند نکته به طور گسترده در مورد اکثر موارد کاربرد دارد:
نکته بسیار مهم: ایجاد هویت برند یک تلاش استراتژیک چند رشته ای است و هر عنصر باید از پیام کلی و اهداف تجاری پشتیبانی کند.
نمادهای ملی، مذهبی، صنفی و تبارنامه ای که می توانیم آنها را مشابه برندسازی مدرن بدانیم، به هزارههای قبل بر میگردد. شیوه مدرن به انقلاب صنعتی باز میگردد؛ با این حال، زمانی که کالاهای خانگی شروع به تولید در کارخانه ها کردند، تولیدکنندگان به راهی برای متمایز کردن خود از رقبا نیاز داشتند.
بنابراین، این تلاش ها از برندسازی بصری ساده به تبلیغاتی که شامل شعارهای تبلیغاتی و سایر تکنیکهای فروش و بازاریابی میشد، تکامل یافت. بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که دارای قدیمی ترین برندها با نشانه های خاص هستند: چای توینینگز، استلا آرتوا و لوی اشتراوس.
ایجاد هویت برند یک تلاش استراتژیک چند رشته ای است و هر عنصر باید از پیام کلی و اهداف تجاری پشتیبانی کند. می تواند شامل نام، لوگو و طراحی یک شرکت؛ سبک آن و ویژگی کپی آن؛ ظاهر و ترکیب محصولات آن؛ و البته حضورش در شبکه های اجتماعی باشد.
استیو جابز، بنیانگذار اپل، به جزئیات ریزی چون سایه خاکستری روی تابلوهای حمام در فروشگاههای اپل، حساسیت نشان می داد. اگرچه ممکن است نیازی به آن سطح از تمرکز نباشد، اما این حکایت نشان می دهد که برندسازی موفق اپل ناشی از تلاش شدید است، نه فقط شانس. اما ساختن آن فقط مختص برندهای بزرگ نیست. همه شرکت ها، اعم از کسب و کارهای کوچک و متوسط، باید یک هویت برند قوی ایجاد کنند.
چرا هویت برند مهم است؟
هویت برند مهم است زیرا مشتریان بدون آن، نمی توانند به راحتی یک برند را تشخیص دهند. یک برند قوی می تواند به فروش محصولات یک شرکت به مشتریان کمک کند.
چه چیزی یک برند خوب را می سازد؟
یک برند خوب تمرکزی واضح و جلوه های بصری قوی دارد، با مخاطبان هدف خود (به عنوان مثال، خانواده در مقابل مخاطب بالغ) آشنایی دارد و به راحتی در خیل عظیم برندهای مشابه، قابل تشخیص است.
برندهای معروف چه هستند؟
نایک، مک دونالد، اپل، گوگل، دیزنی و آمازون، برخی از شناخته شده ترین و ارزشمندترین برندها محسوب می شوند.