آیا میخواهید در مورد چرایی، چگونگی و زمان به کارگیری تحقیقات بازار، اطلاعات داشته باشید؟ می خواهید بدانید که چرا مصرف کنندگان شما، محصولاتتان را می خرند؟ آیا علاقمند به راه اندازی و تشریح محصول جدید، خدمات جدید و یا کمپین بازاریابی هستید اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگانتان چه می خواهند؟
برای اینکه به سوالات بالا پاسخ دهید، به کمک مصرف کنندگان تان نیاز دارید. تحقیقات بازار، در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در مورد کسب و کارتان، راهی برایتان فراهم می کند تا تمام پاسخ های مورد نیازتان را بیابید.
در ادامه، اطلاعاتی در مورد تحقیقات بازار، تعریف، مزایا، انواع تحقیقات بازار و مثال هایی را مطالعه خواهید کرد که به شما در درک این نوع تحقیقات کمک می کند.
فهرست مطالب
تحقیقات بازار به عنوان فرآیند ارزیابی و امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید تعریف می شود که می توان آن را از طریق تحقیقاتی انجام داد و این امر مستقیماً توسط مصرف کنندگان بالقوه انجام می گردد. این فرآیند را می توان مستقیماً توسط سازمان ها یا شرکت ها انجام داد یا آن را به آژانس هایی سپرد که در این فرآیند تخصص دارند. همچنین این فرآیند را می توان از طریق نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که در نمونه گیری انجام شده حضور دارند، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام داد.
هدف اولیه از انجام این فرآیند، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص می باشد تا از این طریق بتوان در مورد نحوه واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات، تصمیم گیری کرد. می توان از اطلاعات به دست آمده از آن برای تعیین فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی یا تعیین اولویت ها در مورد ویژگی ها و نیازهای خدماتی مصرف کنندگان استفاده کرد.
معمولاً یک پروژه در مورد تحقیقات بازار می تواند سه هدف متفاوت داشته باشد.
این فرآیند یکی از بهترین راه های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب و کار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که توضیح می دهد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:
خواه سازمان یا کسب و کار تمایلی به دانستن رفتار خرید مصرف کنندگان یا تمایل آن ها به پرداخت هزینه معین برای یک محصول داشته باشد یا خیر، تحقیقات بازار می تواند به ارائه نتیجه گیری معنادار در این امر کمک کند.
تحقیقات بازار با توجه به روش ها و ابزار مورد نیاز دارای انواع زیر می باشد:
تحقیقات بازار اولیه، فرآیندی است که در آن سازمان ها یا کسب وکارها با مصرفکنندگان نهایی تماس میگیرند یا از شخص ثالثی برای انجام مطالعات مربوطه برای جمعآوری دادهها استفاده می کنند. داده های جمع آوری شده می تواند شامل داده های کیفی (داده های غیر عددی) یا داده های کمی (داده های عددی یا آماری) باشد.
در حین انجام تحقیقات اولیه بازار، می توان دو نوع اطلاعات جمع آوری کرد: اکتشافی و اختصاصی. تحقیقات اکتشافی دارای پایان باز است و در آن یک مسئله با پرسیدن سؤالات باز بررسی می شود که معمولاً در قالب مصاحبه مفصل با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه جمع آوری شده اند، انجام می شود. در اینجا حجم نمونه محدود به 6 تا 10 عضو است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص بیشتر مورد تاکید قرار گرفته اند و برای حل مسائلی بکار می روند که بواسطه تحقیقات اکتشافی شناسایی شده اند.
همانطور که قبلاً اشاره شد، تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحقیقات کیفی و تحقیقات کمی بازار هستند. مطالعات تحقیقاتی بازار کیفی شامل داده های نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار هستند که از طریق برخی از روشهای تحقیق کیفی رایج جمع آوری شده اند:
گروه کانونی یکی از روش های متداول تحقیق کیفی محسوب می شود. گروه کانونی، گروه کوچکی از افراد (6 تا 10 عضو) است که معمولاً به نظرسنجی های آنلاین ارسال شده برای آنها پاسخ می دهند. بهترین بخش در مورد گروه کانونی این است که می تواند اطلاعات را از راه دور، بدون تعامل شخصی با اعضای گروه جمع آوری کند. با این حال، این روش گران تر است زیرا برای جمع آوری اطلاعات پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد.
همانطور که از نام این روش پیداست، این روش شامل تعامل شخصی در قالب مصاحبه است که در آن محقق به منظور جمع آوری اطلاعات یا داده ها از پاسخ دهندگان، مجموعه ای از سوالات را می پرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند و به گونه ای مطرح شده اند که بتوان به راحتی به آن ها پاسخ داد. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبه گر برای مطرح نمودن سوالاتی که ختم به پاسخ شوند، بستگی دارد.
این نوع تحقیق عمیق در محیط های طبیعی پاسخ دهندگان انجام می شود. این تحقیق، مستلزم آن است که مصاحبه کننده، خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می تواند یک شهر یا روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت های جغرافیایی می تواند مانعی برای انجام این تحقیق باشد. تحقیق قوم نگاری می تواند از چند روز تا چند سال به طول بینجامد.
سازمان ها از روش های تحقیقاتی کیفی استفاده می نمایند تا با استفاده از نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و نظرسنجی های آنلاین و بدست آوردن بینش های آماری و تصمیم گیری آگاهانه، تحقیقات ساختاریافته ای در مورد بازار انجام دهند.
این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام می شد. این روش اکنون به منظور ارسال نظرسنجی های آنلاین ساختاریافته برای پاسخ دهندگان و کسب بینشهای عملی، تکامل یافته است. محققان برای ساختاردهی و طراحی نظرسنجی خود و برانگیختن پاسخ دهندگان برای ارائه پاسخ حداکثری، از بسترهای نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری استفاده می کنند.
داده ها از طریق یک مکانیسم ساختاریافته، به راحتی جمع آوری و گزارش می شوند و میتوان با تمام اطلاعات دست اول در دسترس، اقدامات لازم را انجام داد.
تحقیقات ثانویه از اطلاعاتی استفاده می کند که توسط منابع خارجی مانند سازمان های دولتی، رسانه ها، اتاق های بازرگانی و غیره سازماندهی شده اند. این اطلاعات در روزنامه ها، مجلات، کتاب ها، وب سایت های شرکت ها، سازمان های دولتی و غیردولتی رایگان و غیره منتشر می شوند. منبع ثانویه در موارد زیر به کار می رود:
دانستن اینکه در موقعیت های مختلفی که در طول تحقیق رخ می دهد، باید چه کاری انجام دهید، باعث صرفهجویی در زمان و کاهش مشکلات محقق می شود. شرکت های موفق امروزی از نرم افزار قدرتمند نظرسنجی تحقیقات بازار استفاده می کنند تا به آنها کمک کند که تحقیقات جامع را تحت یک بستر یکپارچه انجام دهند و بینش های عملی را بسیار سریع تر با مشکلات کمتر ارائه دهند.
مراحل زیر برای انجام تحقیقات بازار موثر هستند.
مرحله 1: مسئله را تعریف کنید
داشتن یک موضوع تحقیقاتی کاملاً مشخص در هنگام طرح سؤال، به محققین کمک می کند. این سؤالات باید به منظور حل مسائل، جهت گیری شده و با پروژه، تطبیق داده شوند. اطمینان حاصل کنید که سؤالات به وضوح نوشته شده اند و پاسخ دهندگان، آنها را درک می کنند.
محققان می توانند با یک گروه کوچک امتحان کنند تا متوجه شوند که آیا سؤالات قابل فهم هستند یا خیر و آیا برای به دست آوردن نتایج خردمندانه، کافی می باشند یا خیر.
اهداف تحقیق باید به صورت دقیق نوشته شود و شامل شرح مختصری از اطلاعات مورد نیاز و روش بدست آوردن آن باشد و باید به این سوال پاسخ دهند که «چرا تحقیق می کنیم»؟
مرحله 2: نمونه را تعریف کنید
محققین برای انجام تحقیقات بازار، به یک نمونه معرف نیاز دارند تا بتوانند آن را با استفاده از یکی از تکنیک های نمونه گیری جمع آوری کنند. نمونه، معرف تعداد، شامل تعدادی از افراد است که تا حد امکان و بطور دقیق، منعکس کننده گروه بزرگتری هستند.
دو راه برای به دست آوردن نمونه معرف وجود دارد:
زمانی که نمونه ای معرف نباشد، می تواند حاشیه خطا بوجود آورد. اگر محققین بخواهند نمونه معرفی متشکل از 100 کارمند داشته باشند، باید تعداد مشابهی از زن و مرد را انتخاب کنند.
حجم نمونه بسیار مهم است، اما دقت را تضمین نمی کند. معرف بودن، بیش از اندازه، به چارچوب نمونه گیری، یعنی به لیستی که افراد از آن انتخاب می شوند، مربوط می شود.
اگر محققان میخواهند به گسترش دانش خود در مورد چگونگی تعیین اندازه نمونه ادامه دهند، به راهنمای ما در مورد نمونهگیری در اینجا مراجعه کنند.
مرحله 3: به جمع آوری داده ها بپردازید
ابتدا باید ابزار جمع آوری داده ها ایجاد شود. پاسخ ندادن به نظرسنجی یا پاسخ ناقص به آن باعث خطا در تحقیق می شود. جمع آوری صحیح داده ها از این امر جلوگیری می کند.
مرحله 4: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید
هر یک از نکات فرآیند تحقیقات بازار به یکدیگر مرتبط هستند. اگر همه موارد فوق به خوبی اجرا شود، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشد، نهایتا تصمیمات اتخاذ شده، مناسب نخواهد بود. انجام تجزیه و تحلیل با تمرکز بر حل مشکلات، در به دست آوردن راه حل، موثر خواهد بود. تحلیل داده ها در گزارشی جمع آوری می شود که باید به وضوح نوشته شود تا بتوان بر اساس آن، تصمیمات موثری اتخاذ کرد.
تحلیل و تفسیر نتایج به دنبال معنای گسترده تر برای داده های به دست آمده است. تمام مراحل قبلی برای رسیدن به این لحظه ایجاد شده اند.
محققان چگونه می توانند نتایج به دست آمده را اندازه گیری کنند؟ سن، جنسیت، حرفه و تعداد مصاحبه شوندگان، تنها داده های کمی به دست آمده هستند، زیرا مابقی، احساسات و تجربیاتی هستند که توسط طرفین به ما منتقل شده اند. برای این منظور، ابزاری به نام نقشه همدلی وجود دارد که ما را مجبور می کند تا خود را جای مشتریان قرار دهیم تا بتوانیم واقعاً ویژگی هایی را شناسایی کنیم که به ما امکان می دهد تا بین محصولات یا خدمات خود و نیازها یا علایق آنها، انتخاب بهتری داشته باشیم.
هنگامی که تحقیق به دقت برنامه ریزی شده باشد، فرضیه ها به طور مناسب تعریف شده و از روش گردآوری مشخص شده استفاده می شود، معمولاً تفسیر به راحتی و با موفقیت انجام می شود.
مرحله 5: گزارش تحقیق را تهیه کنید
محققان باید هنگام ارائه نتایج، بر روی موارد زیر تمرکز کنند: آنها می خواهند با استفاده از این گزارش تحقیق به چه چیزی دست یابند و در حین پاسخ به این سوال نباید تصور کنند که ساختار نظرسنجی بهترین راه برای انجام تحلیل است.
یکی از اشتباهات بزرگی که بسیاری از محققین مرتکب می شوند، این است که گزارش ها را به همان ترتیب سوالات مطرح شده از سوی خود ارائه می کنند و پتانسیل داستان گویی را درک نمی کنند.
بهترین تحلیلگران برای تهیه گزارش های خوب، توصیه های زیر را ارائه می دهند: برای ارائه نتایج، از هرم معکوس پیروی کنید، ابتدا به سؤالات اساسی کسب و کار پاسخ دهید، این امر باعث زمینه یابی می شود. به جای جمع آوری شواهد، با نتیجه گیری شروع کنید و به آنها پایه و اساس بدهید.
پس از آن، محققین می توانند جزئیات را در اختیار خوانندگانی قرار دهند که زمان و علاقه لازم را در اختیار دارند.
مرحله 6: تصمیم گیری کنید
یک سازمان یا یک محقق هرگز نباید بپرسد که «چرا تحقیقات بازار را انجام می دهد»، بلکه باید این کار را انجام دهد! تحقیقات بازار به محققان کمک می کند تا طیف گسترده ای از اطلاعات را بدانند، به عنوان مثال، قصد خرید مصرف کننده، یا بازخوردی در مورد رشد بازار هدف ارائه می دهد. همچنین آنها می توانند اطلاعات ارزشمندی را کشف کنند که به تخمین قیمت محصول یا خدمات آنها کمک می کند و نقطه تعادلی پیدا می کنند که به نفع خود و مصرف کنندگان می باشد.
تصمیم بگیرید! عمل و اجرا کنید.
پنج نکته در مورد تحقیقات بازار برای کسب و کارها:
نکات زیر به کسب و کارها کمک می کند تا استراتژی بهتری برای تحقیقات بازار ایجاد نمایند.
نکته 1: هدف تحقیق خود را مشخص کنید.
قبل از شروع جستجو برای تحقیقاتی خود، به این فکر کنید که در تلاش برای آینده کسب و کارتان هستید. آیا به دنبال افزایش تردد به مکان خود هستید؟ یا می خواهید فروش را افزایش دهید؟ یا قصد دارید مشتریان را از خریدارانی مقطعی به مشتریان ثابت تبدیل کنید؟ مشخص کردن هدفتان به شما کمک می کند تا مابقی تحقیقات و مطالب آتی بازاریابی خود را تعیین کنید. داشتن هدف تحقیق، نوع داده هایی که باید جمع آوری کنید را مشخص می کند.
نکته 2: با مشتریان هدف تان آشنا شوید
مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید، این است که کسب و کار شما به مشتری های خاص خدمت می کند. تعریف مشتری خاص مزایای زیادی دارد، مانند اینکه به شما اجازه می دهد تا متوجه شوید که در زمان ایجاد مطالب برای بازاریابی تان، از چه زبانی استفاده کنید و چگونه با مشتری خود، روابط نزدیک ایجاد نمایید. وقتی برای تعریف مشتری هدف خود وقت بگذارید، می توانید بهترین محصولات و خدمات را نیز برای فروش به آنها بیابید.
شما می خواهید تا جایی که مقدور است، در مورد مشتری هدف تان بدانید. می توانید این اطلاعات را از طریق مشاهده و با تحقیق در مورد نوع مشتریانی که در کسب و کارتان حضور دارند، جمع آوری کنید. برای شروع، سن و درآمد آنها، فاکتورهای مفیدی هستند که باید بدانید. وضعیت تاهل و سطح تحصیلات آنها چگونه است؟
نکته 3: دانستن اینکه به چه کسانی خدمت می کنید به شما کمک خواهد کرد که تشخیص دهید تا به چه کسانی خدمت نکنید
این مثال را در نظر بگیرید. اگر در حال افتتاح یک رستوران مخصوص استیک و گوشت دنده با یک محیط غذاخوری عالی هستید و بر روی غذاهای خوشمزه وخاص که از گوشت آماده شده اند متمرکز هستید باید بدانید که به دنبال جذب گیاه خواران نیستید. با داشتن این اطلاعات، می توانید پیام های بازاریابی بهتری ایجاد کنید و با مشتریان هدف خود صحبت کنید.
اینکه بدایند چه کسانی در پایگاه مشتری هدف شما قرار ندارند، مشکلی ندارد. در واقع، برای کسب و کارهای کوچک، دانستن اینکه به چه کسانی خدمات نمی کنید، می تواند در کمک به رشد شما ضروری باشد. چرا؟ ساده است، اگر کوچک هستید، مزیت شما این است که شما می توانید عمیقاً با بخش خاصی از بازار ارتباط برقرار کنید. شما می خواهید تلاش خود را بر روی مشتری مناسبی متمرکز کنید که مجبورند برای پیشنهاد شما پول خرج کنند.
اگر با تلاش برای اینکه همه چیز برای همه باشد، خود را ضعیف کنید، فقط پیام اصلی خود را کمرنگ می کنید. در عوض، تمرکز خود را بر روی مشتری هدف تان حفظ کنید. آنها را تعریف کنید، عمیق پیش بروید و اینگونه می توانید بفهمید که چگونه می توانید با محصولات و خدمات خود به بهترین وجه به آنها خدمت کنید.
نکته 4: از رقابت خود درس بگیرید.
این امر برای کسب و کارهای فیزیکی و همچنین کسب وکارهای اینترنتی، موثر واقع می شود، زیرا به شما امکان می دهد تا خود را به جای مشتری تان بگذارید و چشم انداز جدیدی از کسب وکار خود را ببینید. نگاهی به اینترنت و اطراف شهر خود بیندازید. از مغازه های رقیب خود دیدن کنید، برای مثال، اگر صاحب یک رستوران تخصصی در زمینه غذاهای دریایی هستید، به رستوران های رقیب بروید و استراتژی های آنها را ببینید.
همانطور که کسب و کار را از دیدگاه مشتری تجربه می کنید، به دنبال کارهایی باشید که درست و غلط انجام می شود. آیا می توانید زمینه هایی را ببینید که نیاز به توجه یا بهبود دارند؟ در مقایسه با آن ها چگونه عمل می کنید؟ کیفیت محصول و خدمات مشتری آن ها چگونه است؟ آیا مشتریان اینجا راضی هستند؟ همچنین، نگاهی دقیق به بخش بازار آن ها بیندازید. چه افراد دیگری از کسب و کار آنها حمایت می کنند؟ آیا آنها همان افرادی هستند که برای شما پول خرج می کنند؟ با پرسیدن این سوالات و انجام تحقیقات حضوری، می توانید اطلاعات زیادی را به دست آورید تا به شما کمک کند که موقعیت فروش منحصر به فرد خود را مشخص کنید و پیشنهادات بهتری برای مشتریان خود ایجاد کنید.
نکته 5: مشتریان هدف خود را وادار کنید تا سفره دل شان را باز کنند و همه چیز را به شما بگویند.
یک نظرسنجی خوب از مشتری، یکی از با ارزش ترین ابزارهای تحقیقات بازار محسوب می شود، زیرا به شما این فرصت را می دهد که از ذهن مشتری تان با خبر شوید. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از بازخوردها می تواند خشن باشد، بنابراین انتقاد را به عنوان یک ابزار یادگیری برای راهنمایی در مسیر درست در نظر بگیرید.
نظرسنجی کردن، ساده است. درباره اینکه مشتری شما فکر می کند که شما چه کاری را درست انجام می دهید و چه چیزی را می توانید بهبود ببخشید، سؤال بپرسید. همچنین می توانید از آنها بخواهید که به شما بگویند که دوست دارند شما چه نوع محصولات و خدماتی را اضافه کنید، این امر بینش فوقالعاده ای در مورد نحوه کسب درآمد بیشتر از کسب و کارتان می دهد. بسیاری از مشتریان از ارائه بازخورد خوشحال خواهند شد. حتی میتوانید به مشتریانی که نظرسنجی ها را پر میکنند، هدیه ای مانند یک کوپن ویژه برای خرید بعدی بدهید.
نکته نهایی: از یک مخزن بینش و تحقیق استفاده کنید
مخزن بینش و تحقیق، بستری برای مدیریت تحقیقات تلفیقی و به دست آوردن بینش در مورد تحقیقات بازار گذشته و در حال انجام است. با استفاده از چنین ابزاری، می توانید از تحقیقات گذشته برای دستیابی سریع تر به بینش ها استفاده کنید، بر اساس تحقیقات بازاری که قبلاً انجام شده، خطوط روند را ترسیم کنید، از تکنیک های تحقیقاتی کارآمد در گذشته و سایر موارد استفاده کنید.
چرا هر کسب و کاری به تحقیقات بازار نیاز دارد؟
تحقیقات بازار، یکی از مؤثرترین راه ها برای به دست آوردن بینش در مورد پایگاه مشتری، رقبا و بازار کلی است.
هدف از انجام تحقیقات بازار، تجهیز شرکت شما به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه است.
بطور مشخص، این امر هنگامی اهمیت می یابد که کسب و کارهای کوچک در تلاش برای تعیین این هستند که آیا ایده کسب و کار جدید قابل اجرا است، به دنبال حرکت به یک بازار جدید می باشند، یا در حال راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید هستند.
تحقیقات بازار می تواند بسته به اندازه نیازی که به هر یک از کسب و کارها یا پروژه ها وجود دارد، پیچیده باشد. معمولا مراحل انجام آن یکسان است. امیدواریم این توضیحات به درک بهتر در مورد نحوه ایجاد پروژه تحقیقاتی شما در مورد بازار و جمع آوری داده های خردمندانه و تصمیمات بهتر کمک کند.
از اینکه برای خواندن این نوشته وقت گذاشتید، سپاسگزاریم.