استراتژی بازاریابی به نقشه ها و برنامه ریزی های کلی یک کسب و کار برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان محصولاتشان یا خدماتشان اشاره دارد. این موضوع شامل ارزش پیشنهادی شرکت، پیام های کلیدی برند، داده های جمعیت شناسی مشتری هدف و سایر عناصر سطح بالا می باشد.
یک استراتژی بازاریابی کامل، چهار اصل اساسی بازاریابی را پوشش می دهد: یعنی “محصول، قیمت، مکان و تبلیغات”.
نکات کلیدی:
یک استراتژی بازاریابی مشخص، باید حول محور ارزش پیشنهادی شرکت قرار داشته باشد تا به مشتریان اطلاع دهد که شرکت در چه زمینه ای فعالیت می کند، چگونه عمل می کند و چرا واجد شرایط کسب و کارشان است.
این امر، الگویی برای تیم های بازاریابی ارائه می کند و باید ابتکارات آنها را در همه محصولات و خدمات شرکت اطلاع رسانی نمود. به عنوان مثال، والمارت (WMT) به طور گسترده به عنوان یک خرده فروش تخفیفی با «قیمت های ارزان روزمره» شناخته شده است که عملیات تجاری و تلاش های بازاریابی اش از این ایده ریشه می گیرد.
استراتژی بازاریابی در طرح بازاریابی مشخص شده است؛ سندی که انواع خاصی از فعالیت های بازاریابی را شرح می دهد که شرکت آن ها را انجام می دهد و شامل جدول زمانی برای اجرای ابتکارات بازاریابی مختلف است.
در حالت ایده آل، استراتژی های بازاریابی باید عمر طولانی تری نسبت به طرح های بازاریابی فردی داشته باشند زیرا حاوی ارزش های پیشنهادی و سایر عناصر کلیدی برند یک شرکت هستند که عموماً در طولانی مدت، ثابت می مانند. به عبارت دیگر، استراتژی های بازاریابی، پیام رسانی تفکر تصویر بزرگ را پوشش می دهند، در حالی که طرح های بازاریابی، جزئیات لجستیکی کمپین های خاص را مشخص می نمایند.
به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی می تواند بگوید که شرکت قصد دارد قدرت را در حلقه های تخصصی افزایش دهد تا مشتریانش از آنها بازدید کنند. طرح های بازاریابی با سفارش بخش رهبری فکری، آن را عملی می کند.
هدف نهایی استراتژی بازاریابی این است که با درک نیازها و خواسته های مصرفکنندگان، به مزیت رقابتی پایدار نسبت به شرکت های رقیب دست یابد و آن را انتقال دهد. خواه دارایی بازاریابی یک طراحی تبلیغات چاپی، سفارشی کردن انبوه محصولات یا یک کمپین رسانه های اجتماعی باشد، می توان آن را بر اساس اینکه چقدر به طور موثر ارزش پیشنهادی یک شرکت را به اشتراک میگذارد، قضاوت کرد.
تحقیقات بازار می تواند به ترسیم اثربخشی یک کمپین معین کمک کند و به شناسایی مخاطبان کشف نشده برای دستیابی به اهداف نهایی و افزایش فروش کمک کند.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی نیازمند چند مرحله است.
چرا شرکت من به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد؟
استراتژی بازاریابی به شرکت کمک می کند تا مبالغ خرج شده برای تبلیغات خود را به سمتی هدایت کند که بیشترین تأثیر را داشته باشد. با بررسی داده های سال های مختلف می توان راهبردهای بهتر و موثرتری را برای سال های آینده تنظیم کرد.
چهار اصل در استراتژی بازاریابی به چه معناست؟
چهار اصل بازاریابی عبارتند از “محصول، قیمت، تبلیغ و مکان”. اینها عوامل کلیدی هستند که در بازاریابی یک کالا یا خدمات دخیل هستند. آنها را می توان هنگام برنامه ریزی یک کسب و کار جدید، ارزیابی پیشنهاد موجود یا تلاش برای بهینه سازی فروش با مخاطبان هدف، استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای آزمایش استراتژی بازاریابی فعلی بر روی مخاطب جدید استفاده نمود.
قالب کلی یک استراتژی بازاریابی به چه صورتی می باشد؟
یک استراتژی بازاریابی، جزئیات مربوط به کمپین های تبلیغاتی، مشتری یابی و روابط عمومی که باید توسط یک شرکت انجام شود را شامل می گردد، از جمله اینکه شرکت چگونه تأثیر این ابتکارات را اندازه گیری می کند. آنها معمولاً از چهار اصل پیروی می کنند. توابع و مولفه های یک طرح بازاریابی شامل تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمتگذاری و ورودی های جدید در بازار، پیام رسانی متناسب با جمعیتشناسی و مناطق جغرافیایی خاص و انتخاب بستر برای ارتقای محصول و خدماتی از قبیل دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این بسترها برای هر کمپین و معیارهایی می باشد که نتایج تلاش های بازاریابی و جدول زمانی گزارش دهی آن ها را اندازهگیری می کنند.
آیا استراتژی بازاریابی همان طرح بازاریابی است؟
اصطلاحات «طرح بازاریابی» و «استراتژی بازاریابی» اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، زیرا یک طرح بر اساس یک چارچوب استراتژیک فراگیر توسعه می یابد. در برخی موارد، به ویژه در شرکت های کوچکتری که تنها می توانند یک یا دو کمپین بزرگ را در سال اجرا کنند، می توان این استراتژی و طرح را در یک سند گنجاند. این طرح، فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند، در حالی که استراتژی بازاریابی، ارزش پیشنهادی کلی را مشخص می نماید.