سفارش طرح توجیهی

نحوه انجام تحقیقات بازار به همراه بررسی انواع آن و ارائه مثال

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار که به عنوان «تحقیقات بازاریابی» نیز شناخته می ‌شود، فرآیند تعیین قابلیت کارکرد موثر یک خدمت یا محصول جدید از طریق تحقیقاتی است که مستقیماً بواسطه مشتریان بالقوه انجام می‌ گردد. تحقیقات بازار به شرکت اجازه می دهد تا بازار هدف را کشف کند و نظرات و سایر بازخوردهای مشتریان را در مورد علاقه شان به محصول یا خدمات، دریافت نماید.

این نوع تحقیقات می تواند در داخل شرکت، توسط خود شرکت یا توسط یک شرکت ثالث انجام شود که در تحقیقات بازار تخصص دارد. می توان آن را از طریق نظرسنجی، آزمایش محصول و گروه های هدف انجام داد. افراد مورد آزمایش معمولاً نمونه ‌های محصول را به عنوان پاداش می‌گیرند یا به ازای وقت خود، کمک هزینه کمی دریافت می کنند. تحقیقات بازار یک مولفه حیاتی در تحقیق و توسعه (R&D) یک محصول یا خدمات جدید به شمار می آید.

نکات کلیدی:

  • شرکت ها از طریق ارتباط مستقیم با مشتری بالقوه، از تحقیقات بازار برای آزمایش قابلیت کارکرد موثر یک خدمت یا محصول جدید استفاده می کنند.
  • شرکت ها بواسطه تحقیقات بازار، می توانند بازار هدف خود را کشف کنند و نظرات و بازخوردهای مشتریان را در زمان واقعی دریافت نمایند.
  • این نوع تحقیقات می تواند در داخل شرکت، توسط خود شرکت یا توسط یک شرکت ثالث انجام شود که در تحقیقات بازار تخصص دارد.
  • این تحقیق شامل نظرسنجی، آزمایش محصول و گروه های هدف است.
  • تحقیقات بازار، ترکیبی از اطلاعات اولیه (اطلاعات جمع آوری شده بطور مستقیم) یا اطلاعات ثانویه است، که اطلاعاتی هستند که یک نهاد خارجی قبلاً جمع آوری کرده است.

این امر می ‌تواند شامل جمع ‌آوری اطلاعات به منظور بخش بندی بازار و تمایز محصول باشد و می ‌تواند برای مناسب سازی تلاش‌ های تبلیغاتی یا تعیین این امر مورد استفاده قرار گیرد که کدام ویژگی ‌ها، برای مشتری در اولویت قرار دارد.

نکته مهم: تحقیقات بازار، ابزاری حیاتی برای کمک به شرکت ‌ها و درک نیازهای مشتریان و توسعه محصولاتی است که مشتریان از آن استفاده خواهند کرد و موجب حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت ‌ها در آن صنعت می شود.

یک کسب و کار باید برای تکمیل فرآیند تحقیقات بازار، درگیر وظایف مختلف شود. باید جمع آوری اطلاعات را بر اساس آن بخش بازار مورد بررسی قرار دهد. کسب و کار باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و داده های به دست آمده باید به منظور تعیین وجود هر گونه الگو یا نقاط داده مربوطه، تفسیر شوند و می توان از این امر در فرآیند تصمیم گیری استفاده نمود.

در تحقیقات بازار، اطلاعات چگونه جمع آوری می شود؟

تحقیقات بازار شامل ترکیبی از اطلاعات اولیه، یا آنچه که توسط شرکت یا فردی جمع آوری شده که بواسطه همین شرکت استخدام شده و اطلاعات ثانویه، یا آنچه توسط منبع خارجی جمع آوری شده، می باشد.

  • اطلاعات اولیه

اطلاعات اولیه، داده ‌هایی است که شرکت مستقیماً جمع ‌آوری کرده یا توسط شخص یا کسب ‌وکاری جمع ‌آوری شده که برای انجام تحقیق استخدام شده است. به طور کلی، این نوع اطلاعات به دو دسته تحقیقات اکتشافی و اختصاصی تقسیم می شوند.

تحقیقات اکتشافی، گزینه ای کمتر ساختار یافته است و از طریق سؤالات بازتر عمل می کند و منجر به سؤالات یا مسائلی می شود که ممکن است شرکت نیاز به رسیدگی به آنها داشته باشد. تحقیقات خاص، پاسخ موضوعاتی که قبلاً شناسایی شده را می یابند و اغلب از طریق تحقیقات اکتشافی مورد توجه قرار می گیرند.

  • اطلاعات ثانویه

اطلاعات ثانویه، داده‌هایی هستند که یک نهاد خارجی قبلاً جمع ‌آوری کرده است. این اطلاعات می ‌تواند شامل اطلاعات جمعیت از داده ‌های سرشماری دولتی، گزارش ‌های تحقیقاتی انجمن صنفی یا تحقیقات ارائه ‌شده از کسب ‌و کار دیگری باشد که در همان بخش بازار فعالیت می‌کند.

نمونه و مثالی از تحقیقات بازار

بسیاری از شرکت ها از تحقیقات بازار برای آزمایش محصولات جدید یا دریافت اطلاعات از مشتریان در مورد نوع محصولات یا خدماتی استفاده می کنند که به آن نیاز دارند و در حال حاضر آن را در اختیار ندارند.

به عنوان مثال، شرکتی که در نظر دارد تا وارد تجارت شود، می تواند تحقیقات بازار را برای آزمایش قابلیت کارکرد موثر محصول یا خدمات خود انجام دهد. اگر تحقیقات بازار، علاقه مشتری را تأیید کند، کسب و کار می تواند با اطمینان، طرح کسب و کار (بیزینس پلن) را ادامه دهد. در غیر این صورت، شرکت باید از نتایج تحقیقات بازار برای ایجاد تغییراتی در محصول استفاده کند تا آن را با خواسته های مشتری مطابقت دهد.

تاریخچه تحقیقات بازار

تحقیقات رسمی بازار در دهه 1920 در آلمان آغاز شد. تقریباً در همان زمان، تحقیقات بازار در ایالات متحده در طول رونق تبلیغاتی عصر طلایی رادیو شروع شد. شرکت ‌هایی که در رادیو تبلیغ می‌کردند، شروع به شناسایی اطلاعات جمعیتی کردند که توسط آن ها، نحوه حمایت از برنامه‌های رادیویی مختلف، آشکار می شد.

انواع تحقیقات بازار

  • مصاحبه های حضوری

از این رو، شرکت ‌هایی ایجاد شدند که با مردم در خیابان درباره نشریاتی که می ‌خوانند و اینکه آیا آگهی ‌ها یا برندهای تبلیغاتی منتشر شده در مجلات یا روزنامه‌ هایی که مصاحبه‌ گر به آنها نشان می‌ داد را می‌ شناسند، مصاحبه می‌ کردند. داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده از این مصاحبه‌ ها با تیراژ نشریه مقایسه شد تا مشخص شود که این تبلیغات چقدر مؤثر هستند. تحقیقات و نظرسنجی ‌های بازار از این تکنیک ‌های اولیه اقتباس شده ‌اند.

نکته مهم: برای درک قوی بازار خود، باید تقاضا، اندازه بازار، شاخص های اقتصادی، موقعیت مکانی، اشباع بازار و قیمت گذاری را درک کنید.

  • گروه های هدف

گروه هدف، مشتکل از تعداد کمی از مشتریان معرف است که برای آزمایش یک محصول یا تماشای یک تبلیغ انتخاب می شوند و سپس از گروه درخواست می شود تا بازخوردشان را در مورد تصوراتشان از محصول، برند شرکت یا محصولات رقیب ارائه دهند.

  • تحقیقات تلفنی

سپس جمع ‌آوری داده ‌ها به تلفن منتقل شد و تماس رو در رو، تبدیل به امری غیرضروری شد. یک اپراتور تلفن می ‌توانست اطلاعات را جمع ‌آوری کند یا گروه‌ های هدف را سازماندهی نماید، و این کار را سریع ‌تر و به شکلی منظم‌ تر و مناسب ‌تر انجام دهد. این روش، مدل تحقیقات بازار را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

  • تحقیق پیمایشی

نظرسنجی ‌ها به عنوان جایگزینی برای گروه‌ های هدف و روشی مقرون ‌به ‌صرفه برای تعیین نگرش مشتری بدون نیاز به مصاحبه حضوری با آن ‌ها می باشد. نظرسنجی ‌ها از طریق پست و معمولاً با یک کوپن یا مدرک به منظور ایجاد انگیزه، برای مشارکت به مشتریان ارسال می‌ شوند. این نظرسنجی ها به تعیین این که مشتریان در مورد محصول، برند و قیمت فروش چه احساسی دارند، کمک می کند.

  • تحقیقات آنلاین بازار

با توجه به اینکه مردم زمان بیشتری را به صورت آنلاین می گذرانند، بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی بازار نیز به صورت آنلاین تغییر کرده اند. در حالی که ممکن است این بستر تغییر یافته باشد، جمع آوری داده ها همچنان عمدتاً به شکل نظرسنجی انجام می شود. اما به جای اینکه شرکت ‌ها، فعالانه به دنبال یافتن شرکت‌کنندگان در خیابان یا تماس سرد با آنها (اشاره به روش کسب و کاری مبتنی بر تماس تلفنی با مشتریان بالقوه که هیچ ارتباط قبلی با فروشنده نداشته است) از طریق تلفن باشند، افراد می ‌توانند انتخاب کنند که در نظرسنجی، ثبت ‌نام و شرکت کنند و در زمانی که وقت دارند نظرات خود را ارائه دهند. این امر باعث روندی کمتر آزار دهنده و کمتر عجولانه می شود، زیرا افراد می توانند این کار را به وقت و به میل خود انجام دهند.

نحوه انجام تحقیقات بازار

اولین گام برای تحقیقات بازار موثر، تعیین اهداف مطالعه است. هر مطالعه باید به دنبال پاسخگویی به یک مشکل واضح و کاملاً تعریف شده باشد. برای مثال، یک شرکت می تواند به دنبال شناسایی اولویت های مشتری، شناخت برند یا اثربخشی مقایسه ای انواع مختلف کمپین های تبلیغاتی باشد.

بعد از آن، مرحله بعدی تعیین این است که چه کسانی در تحقیقات گنجانده خواهند شد. تحقیقات بازار، یک فرآیند پرهزینه است و یک شرکت نمی تواند منابع را برای جمع آوری داده های غیر ضروری هدر دهد، همچنین باید احتمال خطاهای آماری یا سوگیری نمونه گیری را در نظر بگیرد.

مرحله بعدی، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل نتایج است. اگر دو مرحله قبلی به طور دقیق تکمیل شده باشد، این امر باید ساده باشد. محققان نتایج مطالعه خود را جمع آوری می کنند و سن، جنسیت و سایر داده های مربوطه را پیگیری می کنند. سپس در یک گزارش بازاریابی که نتایج تحقیقات آنها را توضیح می دهد، تجزیه و تحلیل می شود.

آخرین مرحله این است که مدیران شرکت از تحقیقات بازار خود برای تصمیم گیری های تجاری استفاده کنند. بسته به نتایج تحقیقات شان، می توانند نوع دیگری از مشتری را هدف قرار دهند یا می توانند قیمت یا سایر ویژگی های محصول خود را تغییر دهند. در نهایت نتایج این تغییرات را می توان در تحقیقات بازار اندازه گیری نمود و این روند دوباره از نو آغاز خواهد شد.

 مزایای تحقیقات بازار

تحقیقات بازار برای افزایش وفاداری به برند و رضایت مشتری، ضروری است. از آنجایی که بعید است که یک محصول برای هر مشتری، به یک اندازه جذاب باشد، یک برنامه تحقیقات بازار قوی می تواند به شناسایی جمعیت کلیدی و بخش هایی از بازار کمک کند که احتمالاً برای یک محصول خاص، مشتری دارند. تحقیقات بازار برای توسعه تلاش های تبلیغاتی یک شرکت نیز مهم است.

اگر تحقیقات بازار شرکتی مشخص کند که مشتریان آنها بیشتر از فیس ‌بوک تا توییتر استفاده می ‌کنند، می ‌توانند تبلیغات خود را به جای بستر دیگر در بستر هدف قرار دهند. یا، اگر آنها تشخیص دهند که بازار هدف آنها به جای حساسیت به قیمت، به ارزش حساس است، می توانند به جای کاهش قیمت، روی بهبود محصول، کار کنند.

انواع اصلی تحقیقات بازار چه هستند؟

انواع اصلی تحقیقات بازار عبارتند از تحقیقات اولیه که شامل گروه‌ های هدف، اخذ آراء و نظرسنجی‌ می ‌شود، تحقیقات بازار ثانویه که شامل مقالات، اینفوگرافیک‌ها و مقالات، تحقیقات کیفی که بینش‌هایی در مورد احساس و تفکر مشتریان ارائه می ‌دهد و تحقیقات کمی می شود که از داده ها و آمار، از قبیل بازدید از وب سایت، مشارکت در رسانه های اجتماعی و مشترکین استفاده می کند.

تحقیقات آنلاین بازار چیست؟

تحقیقات آنلاین بازار ، تحقیقات بازاری است که از طریق اینترنت انجام می شود. تحقیقات آنلاین بازار می تواند کیفی یا کمی باشد و از همان قالب روش های تحقیقات اولیه و ثانویه بازار پیروی می کند.

نظرسنجی های پولی تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار پولی شامل گروهی از افراد می شود که برای شرکت در یک مطالعه تحقیقاتی، پول دریافت می کنند. این امر می تواند شامل پر کردن نظرسنجی ها، شرکت در مطالعات گروهی، هیئت های تحقیقاتی و تلاش های بیشتر باشد. این افراد معمولاً از پیش انتخاب شده و برای زمان و تلاش خود، پاداش نقدی دریافت می کنند.

مطالعه بازار چیست؟

مطالعه بازار، تجزیه و تحلیل فعالانه از تقاضای بازار برای یک محصول یا خدمات است. یک مطالعه بازار به تمام عوامل دخیل در بازار که بر تقاضا برای آن محصول یا خدمات تأثیر می‌گذارند، می‌پردازد. این امر شامل قیمت، مکان، رقابت، جایگزین ها و فعالیت های اقتصادی عمومی می شود.

نکات نهایی و نتیجه گیری

تحقیقات بازار به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهد تا تقاضا و قابلیت کارکرد موثر محصول خود را درک کنند و متوجه شوند که چگونه می توانند در دنیای واقعی عمل کند. تحقیقات بازار یا از طریق اطلاعات اولیه یا اطلاعات ثانویه انجام می‌شود، که هر دو بینش منحصر به ‌فردی را در مورد محصول و خدمت شرکت ارائه می ‌دهند. تحقیقات بازار، در مرحله تحقیق و توسعه (R&D) شرکت و جنبه کلیدی موفقیت و رشد آن، یک مولفه کلیدی به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفت =

پشتیبانی

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

logo-samandehi

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی