سفارش طرح توجیهی

بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) چیست و چه مزایا و معایبی دارد

با توجه به اینکه بیشتر مشتریان گزارش می ‌دهند که رسانه ‌های اجتماعی (به ‌ویژه محتوای تولید شده توسط اینفلوئنسرها) به ‌طور قابل ‌توجهی بر تصمیم‌ گیری‌ های خرید تأثیر می‌ گذارند، لذا بازاریابان در سراسر صنایع در تلاشند تا تکامل بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی (SMM) که یک ابزار مستقل است را به سمت منبع چند جانبه هوش بازاریابی هدایت نمایند و این امر بطور فزاینده ای برای مخاطبین، اهمیت یافته و مهم شده است.

رشد چشمگیر کانال های دیجیتال تعاملی، در عرض دو اخیر تا امروز، رسانه های اجتماعی را به سطوحی رساند که حتی دسترسی تلویزیون و رادیو را نیز به چالش می کشد. امروزه بیش از نصف جمعیت جهان به رسانه های اجتماعی دسترسی دارند و از آنها استفاده می نمایند. کاربران این شبکه ها یا تولید کننده محتوا هستند و یا مصرف کننده آن.

با افزایش روند استفاده از این شبکه ها، بازاریابان در حال تکمیل استراتژی هایی هستند تا به واسطه آن ها به مزیت رقابتی قابل توجهی دست یابند و تعامل با این مخاطبان کلیدی می تواند حتی سریعتر و موثرتر از بازاریابی سنتی صورت گیرد.

نکات کلیدی:

  • بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) برای بازاریابی محصولات و خدمات، تعامل با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید از رسانه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می کند.
  • قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی ناشی از ظرفیت بی نظیر رسانه های اجتماعی در سه حوزه اصلی بازاریابی می باشد: ارتباط، تعامل و داده های مشتری.
  • این نوع از بازاریابی، روش تأثیر کسب‌ و کارها بر رفتار مصرف ‌کننده را تغییر داده است (از تبلیغ محتوایی که باعث تعامل می ‌شود تا استخراج داده ‌های شخصی که باعث پیام‌ رسانی و ارتباط با کاربران می گردد).
  • از آنجایی که امروزه رسانه های اجتماعی بسیار فراگیر هستند، تکنیک های بازاریابی با استفاده از این بستر ها برای کسب و کارها بسیار اهمیت یافته است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) چیست؟

بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی (SMM) (به عنوان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی الکترونیکی نیز شناخته شده است) به معنای استفاده از رسانه ‌های اجتماعی (بسترهایی که کاربران بر روی آن شبکه‌ ها می ‌سازند و اطلاعات را به اشتراک می‌ گذارند) به منظور ایجاد برند یک شرکت، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب ‌سایت است. این ابزار علاوه بر ارائه راهکاری برای تعامل با مشتریان فعلی و رسیدن به مشتریان جدید، دارای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است و این امر به بازاریابان امکان می دهد تا نتیجه تلاش های خود را ردیابی کنند و راه های بیشتری برای تعامل شناسایی نمایند.

چرا بازاریابی رسانه اجتماعی تا این حد قدرتمند است؟

قدرت بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) بواسطه ظرفیت بی نظیر رسانه های اجتماعی در سه حوزه اصلی بازاریابی هدایت می شود: ارتباط، تعامل و داده های مشتری.

  • ارتباط: نه تنها رسانه ‌های اجتماعی به کسب ‌وکارها امکان می ‌دهند تا با مشتریان به روش‌ هایی ارتباط برقرار کنند که قبلاً ممکن نبود، بلکه در آن، طیف فوق‌العاده ‌ای از روش ها برای ارتباط با مخاطبان هدف وجود دارد؛ از بستر‌های محتوا (ز قبیل یوتیوب) و سایت ‌های اجتماعی (از قبیل فیس‌بوک) گرفته تا خدمات میکروبلاگینگ (ز قبیل توییتر).
  • تعامل: ماهیت پویای تعامل در رسانه اجتماعی (چه ارتباط مستقیم و چه «لایک کردن» منفعل) به کسب ‌و کارها این امکان را می ‌دهد تا از فرصت ‌های تبلیغاتی رایگان توصیه ‌های eWOM (بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی) بین مشتریان موجود و بالقوه استفاده کنند. نه تنها اثر سرایت مثبت eWOM یک محرک ارزشمند در تصمیم گیری مصرف کننده محسوب می شود، بلکه این واقعیت که این تعاملات در شبکه اجتماعی اتفاق می افتد، موجب می شود تا قابل اندازه گیری شوند. برای مثال، کسب ‌و کارها می ‌توانند «برابری اجتماعی» خود (اصطلاحی برای بازگشت سرمایه (ROI) از کمپین‌ های بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی) را اندازه ‌گیری کنند.
  • داده های مشتری: داده های مشتری، یک طرح بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) می باشد که به خوبی طراحی شده است و منبع ارزشمند دیگری برای افزایش نتایج بازاریابی ارائه می دهد. ابزارهای SMM به جای اینکه تحت تاثیر سه اصل کلان داده (یعنی حجم، تنوع و سرعت) قرار بگیرند، این ظرفیت را دارند که داده های مشتری را استخراج کنند و همچنین از آن برای تجزیه و تحلیل بازار عملی استفاده نمایند و یا حتی از داده ها برای جمع سپاری استراتژی های جدید استفاده کنند.

بازاریابی رسانه اجتماعی چگونه کار می کند

رسانه اجتماعی، با شروع به کار بسترهایی از قبیل فیس بوک، توییتر و اینستاگرام، نه تنها نحوه ارتباط ما با یکدیگر را تغییر داد، بلکه روش تأثیرگذاری کسب و کارها بر رفتار مصرف کننده را نیز دگرگون نمود؛ از تبلیغ محتوایی گرفته که باعث ایجاد تعامل شد تا استخراج اطلاعات جغرافیایی، جمعیتی و شخصی که باعث پیام رسانی هماهنگ به کاربران گردید.

برنامه عملیاتی SMM: هرچه استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) شما هدفمندتر باشد، موثرتر خواهد بود. ما برنامه عملیاتی زیر را به منظور ایجاد یک کمپین SMM توصیه می‌کنیم که دارای چارچوب اجرایی و همچنین معیارهای عملکرد می باشد:

  • اهداف SMM را به منظور مشخص نمودن اهداف کسب و کار در یک ردیف و جایگاه قرار دهید.
  • مشتری هدف خود را بشناسید (سن، موقعیت مکانی، درآمد، عنوان شغل، صنعت، علایق)
  • یک تحلیل رقابتی در مورد رقابت خود انجام دهید (موفقیت ها و شکست ها)
  • SMM فعلی خود را دقیق بررسی کنید (موفقیت ها و شکست ها)
  • برای ارائه محتوای SMM یک تقویم درست کنید
  • بهترین محتوا را ایجاد کنید
  • عملکرد را ردیابی کنید و در صورت نیاز، استراتژی SMM را تنظیم نمایید

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): بازاریابی رسانه های اجتماعی در مقایسه با بازاریابی سنتی، چندین مزیت متمایز دارد، از جمله این واقعیت که SMM دارای دو نوع تعامل است که ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را فعال می کند: تعامل مشتری با مشتری و تعامل شرکت با مشتری. به عبارت دیگر، در حالی که بازاریابی سنتی در درجه اول ارزش مشتری را با کنترل فعالیت خرید ردیابی می کند،SMM  می تواند ارزش مشتری را هم به طور مستقیم (از طریق خرید) و هم به طور غیرمستقیم (از طریق ارجاع محصول) ردیابی کند.

محتوای قابل اشتراک‌گذاری: همچنین کسب ‌و کارها می ‌توانند ارتباط متقابل تقویت شده توسط SMM را به ایجاد محتوای «نگهدارنده» تبدیل کنند، اصطلاح بازاریابی به محتوای جذابی گفته می شود که مشتریان را در نگاه اول درگیر می‌ کند، آنها را به خرید محصولات و سپس به اشتراک‌گذاری محتوا وادار می‌کند. این نوع تبلیغات دهان به دهان نه تنها به دست مخاطبان غیرقابل دسترس می رسد، بلکه تأیید ضمنی فردی را می رساند که شنونده می شناسد و به او اعتماد دارد و این امر باعث می شود که ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری، یکی از مهم ترین راه های رشد بازاریابی رسانه های اجتماعی به شمار آید.

رسانه اکتسابی: بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) کارآمدترین راه برای کسب و کار و بهره مندی از مزایای رسانه اکتسابی دیگر است (اصطلاحی برای مواجهه با برند از هر روشی غیر از تبلیغات پولی): نقد و بررسی ها و توصیه های محصول توسط مشتری.

بازاریابی ویروسی: یکی دیگر از استراتژی ‌های SMM که برای تولید پیام به مخاطب متکی است، بازاریابی ویروسی نام دارد، یک تکنیک فروش می باشد که تلاش دارد تا موجب انتشار سریع اطلاعات دهان به دهان در رابطه با محصول شود. هنگامی که یک پیام بازاریابی با عموم مردم که بسیار فراتر از مخاطبان هدف اصلی هستند، به اشتراک گذاشته می شود، بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می شود؛ راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش به شمار می آید.

دسته ‌بندی مشتری: از آنجا که دسته ‌بندی مشتری در این حوزه، بسیار دقیق تر از کانال های بازاریابی سنتی است، شرکت ها می توانند اطمینان حاصل کنند که منابع بازاریابی شان را بر روی مخاطبان هدف شان متمرکز می کنند.

معیارهای ردیابی

مهمترین معیار ردیابی در بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM)، بر روی مشتری متمرکز است و عبارت است از: تعامل (لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها، کلیک ها)؛ برداشت ها (یک پست چند بار نمایش داده می شود)؛ دسترسی/ ویروسی بودن (یک پستSMM ، چند بازدید منحصربفرد دارد)؛ رسیدن به اهداف (یک برند تا چه حد به حوزه آنلاین دست می یابد)؛ ارجاعات (چگونه کاربر در یک سایت حضور می یابد)؛ و تبدیل ها (زمانی که کاربر از یک سایت خرید می کند). با این حال، یک معیار بسیار مهم دیگر بر روی کسب و کار متمرکز شده است: نرخ/زمان پاسخ (کسب و کار هر چند وقت یکبار و با چه سرعتی به پیام های مشتری پاسخ می دهد).

زمانی که یک کسب ‌وکار سعی در مشخص نمودن این امر دارد که کدام معیارها را برای خیل عظیم داده ‌های تولید شده در رسانه اجتماعی ردیابی کند، همیشه این قانون وجود دارد که هر یک از اهداف کسب ‌وکار با یک معیار مرتبط هماهنگ شود. اگر هدف کسب ‌وکار شما این باشد که تبدیل ‌های خود از یک کمپین SMM را در عرض سه ماه، 15% افزایش دهد، می توانید از یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانه اجتماعی استفاده کنید که اثربخشی کمپین شما را در برابر آن هدف خاص، اندازه‌گیری می ‌کند.

نکته مهم: حتی در عصر دیجیتال نیز، مردم تمایل دارند تا تعامل انسانی و رو در رو داشته باشند، بنابراین برای رساندن پیام خود به گوش مخاطبان، فقط به ابزارهای رسانه اجتماعی تکیه نکنید.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه اجتماعی

کمپین‌ های بازاریابی رسانه اجتماعی مناسب (SMM) که فوراً به دست طیف وسیعی از مخاطبان هدف می ‌رسند، مسلماً برای هر کسب‌ وکاری سودمند می باشند.

اما کمپین ‌های SMM مانند هر محتوای رسانه اجتماعی دیگر می ‌توانند شرکت را در معرض حمله قرار دهند. به عنوان مثال، یک ویدیوی ویروسی که ادعا می کند محصولی باعث بیماری یا آسیب می ‌شود، خواه این ادعا درست باشد یا نادرست، باید فوراً مورد بررسی قرار گیرد. حتی اگر یک شرکت بتواند شفاف سازی کند، محتوای ویروسی نادرست می‌ تواند باعث شود که مصرف‌کنندگان در آینده کمتر خرید کنند.

محتوای نگهدارنده در بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

محتوای نگهدارنده، یک اصطلاح بازاریابی برای محتوای جذابی است که در نگاه اول مشتریان را درگیر می کند و سپس آنها را نه تنها برای خرید محصولات بلکه برای به اشتراک گذاری محتوا نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بازاریابی ویروسی در بازاریابی رسانه اجتماعی چیست؟

بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی های SMM محسوب می شود که که تلاش دارد تا موجب انتشار سریع اطلاعات دهان به دهان در رابطه با محصول شود و راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش به شمار می آید.

رسانه اکتسابی در بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

رسانه اکتسابی یک اصطلاح بازاریابی برای مواجهه با برند از هر روشی غیر از تبلیغات پولی است، به عنوان مثال، شامل محتوای ایجاد شده توسط مشتری، از بررسی محصول و توصیه ‌های وی گرفته تا اشتراک‌گذاری، ارسال مجدد و ذکر خیر در مورد محصول می باشد.

چند نمونه از استراتژی های بازاریابی رسانه اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه اجتماعی افزایش یافته است و شامل چندین تکنیک و استراتژی برای جذب کاربران و بازاریابی محصولات و خدمات می باشد. که شامل تبلیغات هدفمند مخاطب، استفاده از چت بات‌ های تعاملی، ایجاد تجربیات شخصی برای مشتریان آنلاین، استفاده از اینفلوئنسرهای رسانه ‌های اجتماعی، ایجاد مخاطب آنلاین و غیره است.

چگونه می توان در بازاریابی رسانه اجتماعی شروع به کار کرد؟

برای شروع کار در این حوزه باید اطلاعات اساسی و پایه ای در مورد شبکه های اجتماعی را داشته باشید. اینکه این ابزارها چگونه کار می کنند و از چه قالب هایی تبعیت می نمایند. سپس، بسیار مهم است که درک خوبی از نحوه عملکرد کمپین های بازاریابی در بسترهایی از قبیل فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به دست آورید. در ادامه، با ایجاد محتوای جذاب و موثر، استعدادهای خود را به نمایش بگذارید. اینفلوئنسرها و سایر بازاریابان رسانه ‌های اجتماعی را دنبال کنید تا بدانید چه کاری را به خوبی انجام می ‌دهند و در کجا با شکست مواجه شده اند. در مجموع، از این مراحل برای ایجاد یک برند شخصی استفاده کنید تا بتوانید از آن برای فروش خود و کارتان استفاده کنید.

نکات نهایی و نتیجه گیری

بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM)، استفاده از بسترهای رسانه اجتماعی برای تعامل با مشتریان برای ایجاد برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است. با افزایش استفاده از این ابزارها در سراسر جهان، هم از طریق کامپیوتر و هم از طریق دستگاه های تلفن همراه، توانایی افزایش فروش به کاربران خاص در یک کسب و کار در حال افزایش است و این بسترها، سرشار از رقابت برای بازدید و کلیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =

پشتیبانی

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

logo-samandehi

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی