عنوان فارسی : |
|
مناسب برای: | ارائه به سازمان ها ، شرکت ها، بانک ها ، دانشگاه ها و شرکت در مناقصه و ... |
اصول نگارش : | براساس استانداردهای جهانی طراحی بیزینس پلن (طرح پیشنهادی کسب و کار) |
تعداد صفحات: 12 | سال تهیه : 1403 |
فرمت تهیه : ورد (قابل ویرایش) و پی دی اف (pdf) | کیفیت نگارش : طلایی |
1. کسانی که در زمینه گرافیک، به صورت حرفه ای فعالیت می کنند 2. کسانی که در زمینه برنامه نویسی فعالیت می کنند ولی اطلاعاتی در زمینه استانداردهای طراحی برای محصولات خود را ندارند 3. کسانی که ارائه دهنده سرویس های رابط و تجربه کاربری هستند ولی طرح یکپارچه ای برای فعالیت خود ندارند 4. کسانی که به دنبال کسب درآمد از تجربیات خود در زمینه UI/UX هستند 5. کسانی که به دنبال متقاعد کردن مشتریان و کارفرمایان برای سفارشات مربوط به این حوزه هستند 6. کسانی که به دنبال یافتن چشم اندازی کلی این زمینه هستند ولی اطلاعات فنی و دقیقی از راهکارهای پیاده سازی آن ندارند
1. عنوان 2. نویسندگان طرح و همکاران پروژه (به همراه رزومه مختصر) 3. درباره این پروپوزال 4. شرح نیاز، بیان مساله، خلاصه اجرایی و اهداف پروژه 5. ارائه راهکارها و استراتژی ها برای حل مساله 6. هزینه های پروژه 7. زمان بندی پروژه 8. رزومه تیم 9. شرایط و ضوابط همکاری 10. درباره ما 11. تماس با ما
طراحی UI و طراحی UX، دو مورد از اصطلاحاتی هستند که در طراحی وب و اپلیکیشن، به میزان زیادی با هم اشتباه گرفته می شوند. این اصطلاحات معمولاً در یک اصطلاح واحد، یعنی طراحی UI/UX، کنار هم قرار می گیرند و در ظاهر بنظر می رسد که توصیف کننده یک چیز واحد و منحصربفرد باشند. در اغلب موارد، یافتن توصیف های منسجم از این دو اصطلاح که در یک ظرف جای بگیرند، دشوار است.
ما امروزه در دوره نوین و زیبایی از طراحی زندگی می کنیم که فنون و روندهای طراحی جدید می آیند و می روند. توسعه فرانت اند (frontend) نیز بیش از پیش توجهات را به خود جلب کرده است و توسعه گرهای بسیاری جذب طراحی UI/UX شده اند. درحالی که هر دوی این اصطلاحات، اغلب در یک ظرف قرار داده می شوند، اما اساساً با هم متفاوت هستند و تازه کاران باید تفاوت بین این دو را درک کنند.
در پروپوزال های کاری فراپلن، تمامی اصول طراحی (از جمله زیبایی فونت، رسم جداول، تصاویر مرتبط و …) رعایت شده است. همچنین از متنی جذاب و گیرا و مطالب طبقه بندی شده در این نمونه ها استفاده شده است. این پروپوزال در 12 صفحه آماده شده و در ادامه نیز تصویر یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
طراحی UI و UX دربرگیرنده مجموعه مهارت های بسیار مختلفی می باشند، ولی می توان گفت که تکمیل کننده هم نیز هستند. یک طرح زیبا نمی تواند یک رابط کاربری نامنظم، سردرگم کننده و نامناسب برای گشت و گذار اینترنتی را در خود جای دهد و یک تجربه کاربری جذاب و کاملاً مناسب ممکن است در پشت طراحی رابط بصری بسیار بد که باعث می شود استفاده از آن ناخوشآیند شود، گم شود. لازم است تا هر دوی این ابزارها به صورت بی نقص پیاده سازی شوند و همسویی کامل با انتظارات کاربر داشته باشند تا یک رابط/تجربه کاربری عالی خلق گردد. درحالی که طراحی در این دو حوزه، نیاز به مجموعه مهارت های بسیار مختلفی دارند، اما هر دو، اجزای مهمی هستند که باید هماهنگ با همدیگر کار کنند تا بهترین تجربه را برای کاربران نهایی فراهم نمایند.
یک طراحی UI باید زیبا باشد، اما ممکن است بدون یک طراحی UX خوب، نامنظم و سردرگم کننده بوده و برای گشت و گذار اینترنتی خوب، مناسب نباشد. از سوی دیگر، تجربه کاربری یک محصول ممکن است بدون نقص باشد، اما بدون یک رابطه کاربری زیبا و جذاب، هیچ ارزشی ندارد. هرگونه فرآیند توسعه و طراحی فرانت اند باید با درک نیازهای کاربر شروع شود. طراحان این دو حوزه باید با دیگر توسعه گران، مدیران و صاحبان محصول همکاری داشته باشند تا بفهمند که محصول نهایی باید قادر به انجام چه کاری باشد، چه احساسی ایجاد کند و چه شکلی باید داشته باشد.
طراحان UX معمولاً در مراحل اولیه طراحی درگیر هستند، زیرا اگر نیاز باشد تا کاربر، یک مساله را حل کند، نیاز به طراحی جریان فعالیت های رخ دهنده دارند. این موضوع شامل فعالیت های تحلیلی و مدیریت پروژه نیز هست. پس از آن، یک طراح UI برروی زیباشناسی و اثرمتقابل های مبتنی بر مدل های ارائه شده توسط طراح UX، کار می کند.
بر این اساس، براحتی می توان بیان کرد که این دو حوزه همیشه در کنار هم هستند. و درحالی که مواقعی پیش می آید که یک نفر هر دو کار را انجام می دهد، اما یک اصل طراحی بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد.
این نمونه پروپوزال کاری، می تواند انتخاب کسب و کارها و ارائه دهندگان خدمات نرم افزاری و همچنین طراحان و گرافیست های فعال در این حوزه باشد.
اصطلاح UI، مخفف «رابط کاربری» (user interface) است. رابط کاربری، طرح گرافیکی یک برنامه کاربردی است و شامل دکمه هایی است که کاربران برروی آنها کلیک می کنند، متنی است که از روی آن می خوانند، تصاویر، اسلایدرها (منوهای کشویی)، فیلدهای ورود متن و همه آیتم هایی است که کاربر با آنها در تعامل می باشد. این شامل طرح کلی صفحه تصویر، تحولات (افکت های تغییرات تصویر)، پویانمایی رابط کاربری و هرگونه ریزتعامل ها است. هرگونه عنصر بصری، تعامل یا پویانمایی باید همگی طراحی شوند. این کار بر عهده طراحان این حوزه است. آنها تصمیم می گیرند که برنامه کاربردی قرار است چه شکلی باشد. این افراد باید طرح های رنگ و شکل دکمه ها (عرض خطوط و فونت های استفاده شده برای متن) را انتخاب کنند. طراحان این حوزه، ظاهر و حس رابط کاربری یک برنامه کاربردی را خلق می کنند.
طراحان UI، طراحان گرافیک هستند. آنها با زیباشناسی سروکار دارند. بر عهده آنهاست تا اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری یک برنامه کاربردی، جذاب و چشمگیر باشد و مضمون مناسبی برای متناسب شدن با هدف و یا شخصیت یک برنامه کاربردی، داشته باشند. همچنین لازم است تا اطمینان حاصل کنند که هر تکه از عناصر بصری، با مجموعه کلی، هماهنگی زیباشناختی داشته و هدف واحدی را دنبال کند.
UX مخفف «تجربه کاربری» است. تجربه کاربری یک برنامه کاربردی بوسیله میزان تعامل با آن تعیین می شود. آیا تجربه کاربری، منظم، یکنواخت و چشم نواز است یا نامنظم و سرگرم کننده؟ آیا کار کردن با برنامه کاربردی، حس منطقی ایجاد می کند یا حس اختیاری دارد؟ آیا تعامل با برنامه کاربردی به مردم این حس را می دهد که به نحو کارآمد، وظایف تعیین شده را انجام می دهند یا بیشتر حس کلنجار رفتن و سردرگمی می دهند؟ این موارد به وسیله میزان سهولت یا دشواری تعامل با عناصر رابط کاربری ایجاد شده توسط طراحان UI، تعیین می شود.
بنابراین، طراحان UX نیز با رابط کاربری یک برنامه کاربردی سر و کار دارند و به این دلیل است که افراد در مورد تفاوت بین این دو، سردرگم می شوند. با اینکه وظیفه طراحان UI تصمیم گیری در مورد ظاهر رابط کاربری، اما مسئولیت طراحان UX، تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری می باشد. آنها ساختار رابط کاربری و عملکرد و همچنین نحوه سازمان دهی و ارتباط همه قسمت ها به همدیگر را تعیین می کنند. به بیان خلاصه، آنها نحوه کار رابط کاربری را طراحی می کنند. اگر عملکرد خوب و روان داشته باشد، یک کاربر، تجربه خوبی دریافت خواهد کرد. اگر کار با آن پیچیده یا دشوار باشد، آنگاه یک تجربه کاربری نامناسب بوجود می آید. طراحان و موسسات طراحی UX جهت جلوگیری از سناریوی دوم، تلاش می کنند.
همچنین، در طراحی UX نیاز به انجام مقدار معینی تحلیل تکرار شونده هست. طراحان این حوزه، تفسیر و خروجی قاب سیمی (wireframe) از اثرمتقابل های رابطه کاربری ایجاد شده، خلق می کنند و بازخورد کاربر را می گیرند و سپس این بازخورد را در طراحی های خود تلفیق می کنند. برای طراحان این حوزه مهم است که یک درک تمام نگر در مورد این داشته باشند که کاربران ترجیح می دهند چگونه با برنامه کاربری تعامل داشته باشند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.