سلام به همگی
مرتضی موسی زاده هستم؛ مدیر بخش سفارشات وب سایت فراپلن
به جرات می توان گفت که راه اندازی یک کسب و کار، جزو معدود موارد ارزشمندی است که یک فرد می تواند در زندگی خود انجام دهد. ایجاد کسب و کار، کاری سرگرم کننده بوده و با چالشهایی نیز همراه است. همچنین می تواند حس عمیقی از معنا و هدف را ایجاد کند (آنچه که امروزه شدیدا آرزوی آن را داریم). اما آگاهی از اینکه چطور باید کار را آغاز کرد و در مسیر، ثابت قدم ماند، کاری دشوار به شمار می آید.
همچنین ممکن است رویا، اهداف و آرمانهای جالبی در سر داشته باشید، اما چطور بایستی به آنها دست یافت؟
یافته های اخیر حاکی از آن است که، بیشتر افراد در سنین حدود بیست سالگی مایل به آغاز کسب و کار خود هستند و به سمت کارآفرینی کشیده می شوند. با این وجود، بیشتر آنها هیچ وقت از این فراتر نمی روند و در واقع نمی دانند که برای دست یافتن به این هدف، چه کاری باید انجام دهند. از این رو بیشتر کارآفرینان علاقه مند هرگز جرات برداشتن قدم اول را ندارند. این موضوع چندان تعجب آور نیست. ایجاد یک کسب و کار، ماموریتی است که با مخاطراتی همراه است و هیچ تضمینی برای نتیجه بخشی آن وجود ندارد. تنها چیزی که بایستی واقعا به آن اتکا کرد، انگیزه و میل به انجام کار است.
برای موسسان در مراحل اولیه، انجام اینکار مستلزم برنامه ریزی کسب و کار است. به هر حال، یک ایده، صرفا یک اندیشه و تفکر است. به عبارت دیگر، برنامه ریزی کسب و کار، نحوه اجرای آن اندیشه و تفکر است که نتیجه را مشخص کرده و به ایجاد کسب و کار منجر می شود.
بنابراین، زمانیکه از برنامهریزی کسبوکار سخن می گوییم، چه فکری به سراغتان می آید؟ بیایید کمی به این موضوع فکر کنیم. برای بسیاری از ما، برنامه ریزی کسب و کار به نوعی ناخوشایند است. چه کسی میخواهد بنشیند و برنامه ای بنویسد، زمانیکه میتواند به جای آن کار اقدام به ساخت، بازاریابی و فروش کند؛ اما بهتر است بدانید که درصد بالایی از استارتآپها با شکست مواجه می شوند و بیشتر آنها به دلیل برنامهریزی ضعیف کسب و کار یا عدم برنامهریزی، در معرض شکست قرار می گیرند.
این عمل نوشتن یک طرح کسب و کار نیست که منجر به دستیابی به هدف می شود؛ بلکه کاری که در راستای دستیابی به این هدف انجام می شود، انجام تحقیق، درک مسئله ای که سعی در حل آن دارید و همدلی با افراد، حائز اهمیت بوده و نتیجه بخش خواهد بود. همچنین اطمینان از اینکه کسب و کار و مدل کسب و کارتان به خوبی مورد تفکر قرار گرفته است، به مراتب باعث ارزیابی ریسک نیز می شود. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که ایده تان ارزش ادامه و استفاده از آن برای ایجاد محصول و استارتاپی را دارد که مشتریان شما فقط به آن علاقه مند نیستند، بلکه به آن نیازمندند.
اما نباید فراموش کرد که برنامه ریزی جهت ایجاد کسب و کار، با دشواری هایی همراه بوده و مستلزم صرف زمان است.
به همین دلیل ما به همراه تیمی قوی در زمینه مشاوره کسب و کار، اقدام به راه اندازی وب سایت فراپلن کرده ایم. ما درصدد هستیم تا برنامه ریزی کسب و کار برای ساخت محصول را تغییر داده، تسهیلاتی را برای آغاز کار ایجاد نموده و کسب و کار را رونق دهیم. همچنین با حذف معضلات و چالش های برنامه ریزی کسب و کار، بهترین زمان و مکان را برای انجام کاری به نحو احسنت در اختیارتان قرار داده و تغییر پایداری را برای مشتریانتان به ارمغان می آوریم. بی وقفه تلاش میکنیم تا برنامهریزی کسبوکار برای شما امری ساده و سریع بوده و اشتراکگذاری استارتآپ و دریافت بودجه مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت برای شما امری جالب و خستگی ناپذیر باشد.
یک بیزینس پلن و طرح توجیهی عالی می تواند در تبیین استراتژی که در پیش گرفته اید و همچنین شناسایی موانع احتمالی به شما کمک کند. همچنین می توانید در مورد اینکه در مسیر دستیابی به منابع به چه چیزی احتیاج دارید، تصمیم گیری کرده و پیش از راه اندازی یک کسب و کار، دوام ایده یا برنامه های رشد و توسعه خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
لازم به ذکر است که، هر کسبوکار موفقی با یک طرح کسبوکار رسمی آغاز نمیشود، بلکه بسیاری از موسسان، ارزش صرف زمان، تحقیق درباره ایده هایشان و بازاری که در صدد ورود به آن هستند، و درک دامنه و استراتژی مربوط به تاکتیکهایشان را به خوبی درک می کنند. اینجاست که موضوع نوشتن یک طرح کسب و کار و طرح توجیهی به میان می آید.
طرح کسب و کار، به سندی اشاره دارد که به توصیف یک کسب و کار، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، مدیریت و کارکنان، تامین مالی، مدل عملیاتی و جزئیات دیگری که برای دستیابی به موفقیت ضروری هستند، می پردازد.