عنوان فارسی : |
|
مناسب برای: | کارآفرینان، سرمایه گذاران و کلیه کسانی که علاقمند به شروع یک کسب و کار جدید هستند. |
نحوه دریافت فایل: | بعد از تکمیل پرداخت (خرید)، بلافاصله فایل قابل دانلود خواهد بود. |
اصول نگارش : | براساس استانداردهای طرح توجیهی کشور و مناسب برای اخذ تسهیلات از بانک ها |
محتوای محصول: | گزارش طرح توجیهی در 34 صفحه و در قالب ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF آماده شده است. |
تعداد صفحات: 34 | سال تهیه : 1401 |
کیفیت نگارش: طلایی | قابلیت ویرایش و چاپ: دارد |
خرید را می توان بخش لاینفک زندگی انسان در دنیای امروزی برشمرد. هر کدام از ما در زندگی روزمره خود به محصولات مختلفی نیاز داریم که از جمله اساسی ترین آنها می توان به مواد غذایی، نوشیدنی ها، پوشاک، مواد شوینده و … اشاره کرد. تهیه این محصولات از طریق فروشگاه های مختلف کوچک و بزرگ انجام می گیرد. ما از گذشته با مفهوم سوپرمارکت ها آشنا بوده ایم و آنها را در مقیاس های کوچک و بزرگ در اطراف محل زندگی خود مشاهده کرده ایم. با این حال، ظهور هایپرمارکت ها در چند سال گذشته، قواعد این بازی را تغییر داده است. هایپرمارکت ها ترکیبی از سوپرمارکت ها با فروشگاه های مختلف هستند که طیف بسیار گسترده تری از محصولات را نسبت به سوپرمارکت های متداول ارائه می دهند و مردم با مراجعه به آنها قصد خرید یکجای مایحتاج خود به همراه تخفیفات بیشتر را دارند.
در یک هایپرمارکت، شاید علاوه بر مواد غذایی و شوینده ها، شاهد اجناس گسترده تری شامل پوشاک، لوازم آشپرخانه و ظروف مختلف، لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، لباسشویی و … نیز باشید. با این حال، راه اندازی این نوع فروشگاه ها نیازمند مدیریت دقیق تر و همچنین سرمایه اولیه بیشتری می باشد. در نتیجه باید قبل از راه اندازی، استراتژی ها را به صورت دقیق پایه ریزی کرده و یک طرح کسب و کار جامع برای شروع کار، تهیه نمود. طرح توجیهی راه اندازی هایپرمارکت نیز با همین هدف نگارش و تهیه شده و در آن به محاسبات مالی و اقتصادی مربوط به راه اندازی یک هایپرمارکت، پرداخته شده است.
در ادامه، جدول مربوط به خلاصه طرح و شاخص های تحلیلی آن قرار داده شده است:
رديف | عنوان شاخص اطلاعاتی | ميزان | واحد |
1 | ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر | 29 | درصد |
رديف | عنوان شاخص اطلاعاتي | ميزان | واحد |
1 | میزان سرمایه کل مورد نیاز اجرای طرح | 81,642 | میلیون ریال |
2 | میزان سرمایه ثابت | 56,420 | میلیون ریال |
3 | میزان سرمایه در گردش | 26,430 | میلیون ریال |
4 | نرخ برگشت سرمایه | 44 | درصد |
5 | مدت زمان برگشت سرمایه | 2.4 | سال |
6 | سود خالص | 35,210 | میلیون ریال |
7 | سود ناویژه | 71,246 | میلیون ریال |
8 | هزینه خرید کالاها در طول یکسال | 407,320 | میلیون ریال |
9 | ارزش فروش کالاها در طول یکسال | 478,320 | میلیون ریال |
10 | هزینه های عملیاتی سالانه مورد نیاز طرح | 25,340 | میلیون ریال |
11 | هزینه های نگهداری و تعمیرات (نت) سالانه طرح | 1,284 | میلیون ریال |
12 | هزینه های استهلاک سالانه طرح | 2,910 | میلیون ريال |
13 | سرمایه مورد نیاز جهت تامین رهن هایپرمارکت | 23,410 | میلیون ریال |
14 | میزان اجاره سالانه هایپرمارکت ، دفتر و انبار مرکزی | 0 | میلیون ریال |
15 | سرمایه مورد نیاز خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز اجرای طرح | 19,870 | میلیون ریال |
16 | هزینه های متغیر طرح | 422,165 | میلیون ریال |
17 | هزینه های ثابت طرح | 16,742 | میلیون ریال |
18 | سرمایه مورد نیاز تامین وسایل حمل و نقل شهری | 3,876 | میلیون ریال |
19 | تعداد پرسنل ستادی و اجرایی مورد نیاز اجرای طرح | 13 | نفر |
20 | میزان حقوق سالانه پرسنل ستادی و اجرایی طرح | 13,750 | میلیون ریال |
21 | هزینه های قبل از بهره برداری طرح | 2,450 | میلیون ریال |
22 | هزینه های حاملهای انرژی و ارتباطات (سوخت ، آب شرب ،تلفن ، برق و…) | 2,140 | میلیون ریال |
23 | مقدار NPV | 39,984 | میلیون ریال |
24 | مقدار NPV/I | 43 | درصد |
25 | میزان IRR در حالت عادی | 67 | درصد |
هر سرمایه گذار قبل از شروع یک طرح اقتصادی، به دنبال پاسخ به یک سری از سوالات عمده می باشد. از جمله این سوالات می توان به میزان سرمایه اولیه مورد نیاز، پیش نیازهای شروع یک طرح، استراتژی های کسب مزیت رقابتی برای پیش گرفتن از رقبا، برآورد سودآوری نهایی، توجیه پذیری اقتصادی، مدت بازگشت سرمایه و … اشاره نمود. در این راستا، بیزینس پلن یک طرح توسط تیمی از کارشناسان این حوزه و با در نظر گرفتن مطالعات بازار انجام می گیرد و سپس مطالعات امکان سنجی مربوط به آن سب و کار نیز انجام می شود. با در نظر گرفتن سرمایه اولیه و یک سری از فاکتورهای دیگر، محاسبات نرم افزاری بر پایه کامفار انجام شده و نهایتا برآوری از سودآوری نهایی و مدت بازگشت سرمایه، مشخص می گردد. لازم به ذکر است که خروجی های محاسبات و همچنین مطالعات بازار می توانند توجیه پذیری اقتصادی یک طرح را تعیین کنند. در مورد راه اندازی هایپرمارکت نیز تمامی این موارد به صورت دقیق انجام شده اند و این طرح توجیهی، در اختیار شما کاربران گرامی، قرار داده شده است.
فروشگاه های خرده فروشی مانند هایپرمارکت ها را می توان بخش لاینفک زندگی مردم در دنیای امروزی عنوان کرد. این فروشگاه ها به واسطه عرضه محصولات گوناگون، می توانند بیشتر نیازهای یک خانوار را زیر یک سقف به آنها عرضه کنند. مطمئنا تجربه خرید از یک فروشگاه معمولی را داشته اید، با این حال هایپرمارکت ها آمده اند تا تجربه جدیدی از نحوه خرید را در اختیار مشتریان قرار دهند.
سرمایه گذارانی که علاقه مند هستند تا وارد این کسب و کار شوند باید اصول و استراتژی های مربوط به این کسب و کار را نیز بدانند. مطمئنا انتخاب مکان احداث هایپرمارکت، بسیار حائر اهمیت است. همچنین باید در نظر داشت که وجود پارکینگ در کنار هایپرمارکت با توجه به تعداد مشتریان زیادی که به این فروشگاه ها مراجعه می کنند، می تواند یک برگ برنده برای سرمایه گذاران طرح تلقی گردد. در ادامه باید به طراحی فضای داخلی فروشگاه، رنگ های مورد استفاده، ترتیب چینش محصولات، لباس هماهنگ کارکنان و صدها نکته دیگر اشاره نمود.
حداقل مساحت مورد نیاز برای هایپرمارکت، با توجه به یک سری استانداردها مشخص می گردند ولی مطمئنا مساحت این فروشگاه ها، بیشتر از سوپرمارکت های متداول هستند. همچنین باید متفاوت بودن تجهیزات فروشگاهی در این اماکن و داشتن یک سیستم حسابداری جامع در آنها نیز اشاره نمود.
همانطور که ذکر شد، موقعیت یابی مکان راه اندازی یک هایپرمارکت، بسیار مهم می باشد. در این زمینه باید به مباحث جمعیت شناسی در یک منطقه مورد نظر پرداخت. دسترسی مشتریان و تامین کنندگان باید در نظر گرفته شود. در این راستا در زمینه نوع محصولات ارائه شده باید مطالعات بازار در مورد رفتار مصرف کننده، حضور رقبا در آن منطقه، فرهنگ خرید و … نیز اشاره گردد.
باید اشاره نمود که هر سرمایه گذاری که علاقه مند به رسمیت شناختن کسب و کار خود باشد، باید اقدام به دریافت مجوزهای ضروری کند. در مورد هایپرمارکت نیز اخذ یک سری مجوزها، کاملا ضروری است. مجوزهای مربوط به هایپرمارکت شامل جواز و پروانه کسب، و همچنین مجوزهای لازم از اداره بهداشت می باشد. در بحث مزیت رقابتی، برخی از هایپرمارکت ها به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند که مطمئنا این تصمیم نیز نیازمند دریافت یک سری مجوزها از نهادهای انتظامی خواهد داشت. همچنین باید به بحث فروش آنلاین و اینترنتی نیز اشاره نمود که بحث گسترده ای است و بیشتر هایپرمارکت ها اقدام به طراحی وب سایت و اپلیکیشن در کنار فروش فیزیکی نیز می کنند. کسب مجوز برای فعالیت در فروش آنلاین نیز در این زمینه، ضروری می باشد.
همچنین باید به موضوع نحوه طراحی داخلی و بیرونی یک هایپرمارکت نیز اشاره نمود. از لحاظ بیرونی، هایپرمارکت ها باید طراحی خوبی از نظر فضای شهری، نمای ساختمان، فضای تبلیغاتی، پارکینگ و … داشته باشند. مبحث طراحی داخلی، بسیار مهم تر می باشد، طوری که باید به موارد گوناگونی اشاره گردد. این فروشگاه ها باید دارای موتورخانه، سردخانه، سرویس های بهداشتی، محل استراحت کارکنان، نگهبانی و … باشند و باید دسترسی مشتریان از پارکینگ به سطح فروشگاه و همچنین دسترسی ماشین های حمل و نقل به انبار و از انبار به سطح فروشگاه نیز در نظر گرفته شود. نحوه طراحی قفسه ها، فاصله آنها از یکدیگر، رنگ مورد استفاده در هر بخش و … نیز موارد بسیار مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.
صنعت خرده فروشی یکی از بخش های اقتصادی مهم در سراسر جهان تلقی می گردد و در ایران نیز جایگاه ویژه ای در چند دهه اخیر یافته است. هایپرمارکت ها نیز از جمله زنجیره های خرده فروشی محسوب می گردند و محصولات بسیار متنوعی را ارائه می کنند و این موضوع هم باعث راحتی مشتریان و دسترسی به محصولات دارای تخفیف و همچنین رونق گرفتن بخش تولید می شود، چرا که تولیدکنندگان مختلف می توانند محصولات خود را در این فروشگاه ها عرضه کنند. در این راستا، سرمایه گذاری در زمینه احداث یک هایپرمارکت استاندارد می تواند سودآوری بالایی را برای سرمایه گذاران آن در پی داشته باشد. مطمئنا اگر سرمایه مناسبی دارید و به فکر راه اندازی یک کسب و کار خرده فروشی هستید، احداث یک هایپرمارکت در مکان مناسب می تواند ایده اقتصادی بسیار خوبی محسوب گردد.
در مورد هزینه های اولیه مورد نیاز برای این کسب و کار باید عنوان کرد که خرید زمین و احداث ساختمان استاندارد هایپرمارکت، اولین هزینه های خواهد بود که سرمایه گذاران با آن مواجه می شوند. در ادامه نیز هزینه های مربوط به تجهیزات و تاسیسات هایپرمارکت، در مرتبه بعدی قرار می گیرند. در راه اندازی این کسب و کار با هزینه های مختلفی مواجه خواهید شد که البته باید ذکر کنیم که تمامی این هزینه ها با جزئیات کامل در این بیزینس پلن مورد اشاره قرار گرفته اند. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه استخدام منابع انسانی، هزینه انرژی، هزینه حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. با توجه به تغییرات قیمتی، تمامی این موارد به صورت به روز در داخل این طرح توجیهی مورد اشاره قرار گرفته اند.
در مورد محاسبه سود نیز باید عنوان کرد که این محاسبات نیز به صورت دقیق در این طرح توجیهی انجام شده اند. محاسبه سود به واسطه آمار ورودی یعنی سرمایه گذاری اولیه و در نظر گرفتن یک سری فاکتورهای دیگر انجام می شود. با این حال باید اشاره کرد که فاکتورهای زیادی نیز در این زمینه دخیل هستند، و در بین آنها می توان به ایده های خلاقانه و نوآورانه سرمایه گذار و همچنین استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی اشاره نمود. مطمئنا داشتن فروشگاه اینترنتی در کنار فروشگاه فیزیکی، ایده بسیار فوق العاده ای است که می توان پیاده سازی نمود. همچنین راه اندازی باشگاه مشتریان، آموزش به کارکنان در راستای برخورد بهتر با مشتریان، ساعات کاری بیشتر و … مزیت های رقابتی محسوب می شوند که می توانند موجب بهبود سودآوری نهایی گردند.
محاسبات انجام شده در طرح توجیهی احداث هایپرمارکت براورد هزینه های ثابت ، جاری ، درامدها زمین محل اجرای طرح محوطه سازی طرح ساختمانها شرح مشخصات تجهیزات مورد نیاز طرح تاسیسات طرح (برقی و مکانیکی و سایر تاسیسات) اثاثیه اداری و رفاهی طرح هزینه های قبل از بهره برداری وسائط نقلیه و حمل و نقل طرح تعیین نیروی انسانی مورد نیاز به تفکیک بخش ها و با ذکر تخصص مورد نیاز (تولیدی ، غیرتولیدی) مشخصات مواد اولیه و کمکی و بسته بندی تولید (برای هر کدام از محصولات) برآورد میزان مصرف برق ، آب ، سوخت ، ارتباطات و غیره به تفکیک تولیدی و غیر تولیدی تعمیر نگهداری استهلاک بررسی هزینه های متغیر و هزینه های ثابت هزینه های عملیاتی هزینه های غیر عملیاتی سرمایه در گردش مورد نیاز پیش بینی قیمت فروش محصولات پیش بینی درآمد حاصل از فروش محصولات (هزار ریال) صورت سود و زیان طرح نقطه سر به سر دوره بازگشت سرمایه
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.