عنوان فارسی : |
|
مناسب برای: | کارآفرینان، سرمایه گذاران و کلیه کسانی که علاقمند به شروع یک کسب و کار جدید هستند. |
نحوه دریافت فایل: | بعد از تکمیل پرداخت (خرید)، بلافاصله فایل قابل دانلود خواهد بود. |
اصول نگارش : | براساس استانداردهای طرح توجیهی کشور و مناسب برای اخذ تسهیلات از بانک ها |
محتوای محصول: | گزارش طرح توجیهی در 25 صفحه و در قالب ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF آماده شده است. |
تعداد صفحات: 25 | سال تهیه : 1401 |
کیفیت نگارش: طلایی | قابلیت ویرایش و چاپ: دارد |
سوپرمارکت ها، فروشگاه هایی هستند که به خرده فروشی طیف گسترده ای از مواد غذایی، نوشیدنی ها و همچنین مواد شوینده و … می پردازند. این محصولات در قفسه های مختلفی و طبق ترتیبات خاصی سازماندهی می شوند تا دسترسی مشتریان به آنها، آسان تر باشد. می توان گفت که سوپرمارکت ها، بزرگ تر از فروشگاه های خرده فروشی کوچکتر و به اصطلاح بقالی ها هستند. همچنین سوپرمارکت ها دارای مساحت کوچک تر و طیف محصولات کمتری نسبت به هایپرمارکت ها می باشند.
هدف از نگارش این طرح توجیهی نیز بررسی و امکانسنجی احداث یک سوپرمارکت می باشد. در این طرح توجیهی به بررسی پیش نیازهای شروع این طرح مانند مجوزهای موردنیاز پرداخته شده و همچنین سرمایه اولیه مورد نیاز نیز مشخص گردیده است. سرمایه گذاران این طرح به واسطه بررسی این بیزینس پلن می توانند با میزان سرمایه اولیه مورد نیاز، آشنا شده و نهایتا تصمیمات خود در زمینه نحوه تامین سرمایه اولیه را اتخاذ نمایند. محاسبات این طرح توسط کارشناسان این حوزه و با بهره گیری از ابزارهای نرم افزاری انجام شده و نهایتا برآورد سودآوری نهایی طرح و همچنین مدت بازگشت سرمایه نیز مشخص گردیده است.
در ادامه، جدول مربوط به خلاصه طرح و شاخص های تحلیلی آن قرار داده شده است:
عنوان شاخص اطلاعاتی | ميزان |
ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر | 26 درصد |
میزان سرمایه کل مورد نیاز اجرای طرح | 17,025 میلیون ریال |
میزان سرمایه ثابت | 15,968 |
میزان سرمایه در گردش | 1,235 |
نرخ برگشت سرمایه | 47 درصد |
مدت زمان برگشت سرمایه | 2.1 سال |
سود خالص | 8,046 |
سود ناخالص | 10,940 |
هزینه خرید مواد اولیه | 0 |
هزینه های عملیاتی سالانه مورد نیاز طرح | 6,340 |
ارزش افزوده خالص طرح | 14,685 |
ارزش افزوده ناخالص طرح | 15,914 |
هزینه های نگهداری و تعمیرات (نت) سالانه طرح | 272 |
هزینه های استهلاک طرح | 712 |
سرمایه مورد نیاز جهت تامین ابنیه | 4,000 |
سرمایه مورد نیاز خرید تجهیزات | 4,000 |
هزینه های متغیر طرح | 2,514 |
سرمایه موردنیاز تامین وسایل حمل و نقل شهری | 3,500 |
ارزش خدمات ارائه شده سالانه طرح پس از اجرا | 17,630 |
هزینه های ثابت طرح | 3,825 |
تعداد پرسنل ستادی و اجرایی مورد نیاز | 3 نفر |
هزینه های قبل از بهره برداری طرح | 140 |
هزینه های حاملهای انرژی (سوخت، آب شرب، برق و …) | 1,250 |
میزان حقوق سالانه پرسنل | 2,230 |
نسبت افزوده ناخالص به ارزش خدمات ارائه شده | 92 درصد |
نسبت افزوده خالص به ارزش خدمات ارائه شده | 83 درصد |
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل | 85 درصد |
سرانه سرمایه ثابت | 5,297 |
سرانه سرمایه گذاری کل | 5,656 |
نسبت سود خالص به ارزش فروش | 47 درصد |
سرانه ارزش کل فروش محصولات سالانه | 5,760 |
نسبت سود خالص به سرمایه ثابت | 51 درصد |
مقدار NPV | 17,860 |
مقدار NPV/I | 54 درصد |
میزان IRR در حالت عادی | 79 درصد |
میزان IRR در حالت بدبینانه | 52 درصد |
مطمئنا در شهر محل زندگی شما، تعداد بسیار زیادی سوپرمارکت با زرق و برق های مختلف وجود دارد. امروزه صاحبان کسب و کارها به دنبال کسب درآمد بیشتر به واسطه ارائه ایده ها و نوآوری های جدید هستند. کسب و کارهای خرده فروشی مانند سوپرمارکت ها نیز از جمله کسب و کارهای جذابی هستند که البته رقابت زیادی نیز در این حوزه وجود دارد و مالکان این کسب و کارها به دنبال کسب مزیت رقابتی می باشند. مزایای رقابتی در این کسب و کار، بیشمار هستند و استفاده از هر کدام از آنها می تواند موجب رونق و درآمد گردد.
در زمینه راه اندازی سوپرمارکت، نیاز به سرمایه اولیه برای خرید برخیی دستگاه ها مانند یخچال، قفسه بندی ها، ترازوی دیجیتال و … خواهید داشت. پس از تهیه تمامی این موارد نیز نوبت به خرید اجناس و محصولاتی می رسد که قرار است در سوپرمارکت عرضه شوند. با توجه به تغییرات قیمت محصولات، به این صورت نمی توان عدد دقیق سرمایه اولیه را محاسبه نمود. با این حال، در طرح توجیهی راه اندازی سوپرمارکت، تمامی این هزینه ها به صورت دقیق استعلام می گردند و در طرح وارد می شوند. به واسطه انجام مطالعات بازاری و همچنین در نظر گرفتن میزان سرمایه گذاری اولیه، می توان برآوردی از سودآوری نهایی و همچنین مدت بازگشت سرمایه نیز انجام داد. تمامی این محاسبات به صورت دقیق در این بیزینس پلن انجام شده و ارائه گردیده اند.
در ادامه بحث بهتر است تا به موضوع رقابت و کسب مزیت رقابتی در این کسب و کار اشاره کنیم. با توجه به مشغله های زندگی های ماشینی امروزی، مردم علاقه مند هستند تا با صرفه جویی در وقت خود، بیشتر اجناس مورد نیاز برای منزل را از یک محل تهیه کنند. امروزه کمتر کسی را می توان دید که خریدهای عمده خود را از مغازه های کوچک انجام دهند. علاوه بر مباحث مشتری مداری و فروش اجناس تازه و باکیفیت، یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش مشتریان شما خواهد شد، بحث انتخاب مکان برای راه اندازی سوپرمارکت می باشد. می توان گفت که مکان یک سوپرمارکت در افزایش مشتریان، حرف اول را می زند. علاوه بر در نظر گرفتن حداقل مساحت مورد نیاز برای راه اندازی این نوع فروشگاه، اگر سوپرمارکت شما در یک منطقه پررفت و آمد باشد، مطمئنا مشتریان زیادی را جذب خواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که نباید از مباحث بازاریابی مانند بنرهای تبلیغاتی و یا حتی بازاریابی در رسانه های اجتماعی غافل شوید.
در زمینه انتخاب محل فروشگاه باید عنوان کنیم که شاید فروشندگان رقبل نیز در منطقه فعالیت شما وجود داشته باشند. باز باید موضوع کسب مزیت رقابتی را پیش بکشیم. هر گزینه ای که موجب راحتی مشتریان باشد را می توان مزیت رقابتی عنوان کرد. به عنوان مثال اگر فروشگاه شما در یک خیابان شلوغ واقع گردد، مطمئنا ساخت یک پارکینگ در کنار فروشگاه برای پارک کردن خودروها، ایده بسیار فوق العاده ای محسوب گردد.
در سوپرمارکت ها اجناسی از قبیل مواد غذایی، نوشیدنی ها، مواد بهداشتی و … به صورت خرده فروشی عرضه می شوند. لازم به ذکر است که حضور سوپرمارکت های گوناگون در شهرهای مختلف، نقشی حیاتی در زندگی مردم امروزی داشته و همچنین اهرم خوبی برای تولیدکنندگان شده است. سوپرمارکت ها، پل ارتباطی بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند و نقشی اساسی در چرخه اقتصادی ایفا می نمایند.
محصولات و اجناس بسیار گوناگونی در یک سوپرمارکت عرضه می شوند که نمی توان در این بحث، به همه آنها اشاره کرد ولی در بخش مواد غذایی به عنوان مثال اجناسی مانند ماکارونی، انواع کنسروها و ترشی های بسته بندی شده، سوسیس و کالباس، حبوبات بسته بندی شده یا فله ای، تنقلات مانند پفک، چیپس و …، لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست، دوغ هم به صورت بسته بندی شده و کارخانه ای و هم به صورت فله ای و طیف گسترده ای از مواد غذایی دیگر عرضه می شوند. در بخش مواد شوینده می توان به عنواع صابون ها، شامپوها، مایع ظرف شویی، دست شویی، جرم گیرها و … اشاره نمود. محصولات دیگری مانند انواع بستنی ها، ماهی های فریزشده، گوشت فریز شده و … نیز در یخچال های این سوپرمارکت ها نگهداری و به فروش می رسند. همچنین برخی از سوپرمارکت ها بسته به نظر سرمایه گذار، اجناس دیگری مانند جوراب، اسباب بازی ها، ظروف پلاستیکی و … را نیز عرضه می کنند.
مالکان سوپرمارکت ها اجناس خود را از فروشگاه های عمده فروشی بزرگتر یا از طریق بازاریاب هایی که از طرف شرکت های تولید و توزیع به آنها مراجعه می کنند، تهیه می نمایند. نحوه قیمت گذاری نیز بر اساس درصدهایی است که به آنها ارائه می گردد.
شروع هر کسب و کاری نیازمند کسب دانش و حتی تجربه مختص به آن حوزه می باشد. مطمئنا هرچقدر که آموزش های بیشتری در مورد یک کسب و کار دریافت کنید و مهمتر از آم، تجربیات بیشتری را کسب نمایید، در طی کردن مسیر موفقیت آن کسب و کار نیز بهتر عمل خواهید کرد. با این حال، کسب برخی تجارب شاید به قیمت از دست رفتن سرمایه اولیه تمام شوند. با این حال، کسب تجربه از افرادی که چندین سال در این حوزه فعالیت داشته اند می تواند بهترین ابزار باشد.
مطالعه بیزینس پلن هر کسب و کار نیز می تواند بیشتر تجارب فعالان این حوزه را در اختیار شما قرار دهد. در طرح توجیهی راه اندازی یک سوپرمارکت موفق، علاوه بر اینکه با پیش نیازهای طرح آشنا خواهید شد، یک سری فاکتورهای اساسی شروع کسب و کار را نیز درخواهید یافت. این فاکتورها که به واسطه محاسبات نرم افزاری و در قالب تعدادی جداول در اختیار شما قرار می گیرند، شما را با میزان سرمایه اولیه مورد نیاز طرح آشنا کرده و نهایتا برآوردی از میزان سودآوری نهایی، نقطه سر به سر، مدت زمان بازگشت سرمایه و … را در اختیار شما قرار می دهند.
محاسبات انجام شده در طرح توجیهی احداث سوپرمارکت براورد هزینه های ثابت ، جاری ، درامدها زمین محل اجرای طرح محوطه سازی طرح ساختمانها شرح مشخصات تجهیزات مورد نیاز طرح تاسیسات طرح (برقی و مکانیکی و سایر تاسیسات) اثاثیه اداری و رفاهی طرح هزینه های قبل از بهره برداری وسائط نقلیه و حمل و نقل طرح تعیین نیروی انسانی مورد نیاز به تفکیک بخش ها و با ذکر تخصص مورد نیاز (تولیدی ، غیرتولیدی) مشخصات مواد اولیه و کمکی و بسته بندی تولید (برای هر کدام از محصولات) برآورد میزان مصرف برق ، آب ، سوخت ، ارتباطات و غیره به تفکیک تولیدی و غیر تولیدی تعمیر نگهداری استهلاک بررسی هزینه های متغیر و هزینه های ثابت هزینه های عملیاتی هزینه های غیر عملیاتی سرمایه در گردش مورد نیاز پیش بینی قیمت فروش محصولات پیش بینی درآمد حاصل از فروش محصولات (هزار ریال) صورت سود و زیان طرح نقطه سر به سر دوره بازگشت سرمایه
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.