عنوان فارسی : |
|
مناسب برای: | کارآفرینان، سرمایه گذاران و کلیه کسانی که علاقمند به شروع یک کسب و کار جدید هستند. |
نحوه دریافت فایل: | بعد از تکمیل پرداخت (خرید)، بلافاصله فایل قابل دانلود خواهد بود. |
اصول نگارش : | براساس استانداردهای طرح توجیهی کشور و مناسب برای اخذ تسهیلات از بانک ها |
محتوای محصول: | گزارش طرح توجیهی در 18 صفحه و در قالب ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF آماده شده است. |
تعداد صفحات: 18 | سال تهیه : 1402 |
کیفیت نگارش: طلایی | قابلیت ویرایش و چاپ: دارد |
لوازم آرایشی، موادی هستند که برای بهتر شدن ظاهر یا بوی بدن انسان استفاده می شوند. لوازم آرایشی شامل کرم های مراقبت از پوست، لوسیون ها، پودرها، عطرها، رژ لب، لاک ناخن دست و پا، آرایش چشم و صورت، حوله، لنزهای رنگی چشم، رنگ مو، اسپری و ژل مو، دئودورانت، ضدعفونی کننده دست، محصولات کودک، روغن حمام، مایع کفساز، نمک شوینده و بسیاری محصولات دیگر می باشد. «میکاپ»، زیرمجموعه ای از لوازم آرایشی می باشد که در درجه اول به محصولات رنگی اطلاق می شود و ظاهر کاربر را تغییر می دهد. بسیاری از تولید کنندگان بین لوازم آرایشی تزئینی و لوازم آرایشی مراقبتی، تمایز قائل می شوند. واژه لوازم آرایشی از واژه یونانی κοσμητική τέχνη (kosmētikos) به معنای «تکنیک لباس و زینت»، از κοσμητικός (kosmētikos)، «ماهر در نظم دادن یا چیدمان» و از κόσμος (kosmos) به معنای «نظم» و «زیور» گرفته شده است.
در حال حاضر، تولید لوازم آرایشی در سیطره تعداد کمی از شرکت های چند ملیتی قرار دارد که در اوایل قرن بیستم ایجاد شده اند، اما توزیع و فروش لوازم آرایشی در میان طیف گسترده ای از مشاغل مختلف گسترش یافته است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) که مواد آرایشی را در ایالات متحده تنظیم می کند، لوازم آرایشی را اینگونه تعریف می کند: «با نیت پاکسازی، زیبا سازی، افزایش جذابیت یا تغییر ظاهر بدون تأثیر بر ساختار یا عملکرد بدن، روی بدن انسان در نظر گرفته شده اند». این تعریف گسترده نیز شامل هر ماده ای است که برای استفاده به عنوان جزئی از یک محصول آرایشی در نظر گرفته شده است. FDA صریحاً صابون را از این دسته حذف می کند.
هدف از ارائه این طرح توجیهی نیز آشنایی سرمایه گذاران و کارآفرینان علاقه مند به این طرح، با پیش نیازهای آن جهت گرفتن مجوزهای ضروری کسب و کار و همچنین تامین سرمایه اولیه به واسطه اخذ وام ها و تسهیلات بانکی بوده است. این بیزینس پلن به واسطه ارائه شاخص های مالی دقیق، می تواند سرمایه گذاران را در زمینه تصمیم گیری های بهتر و اصولی تر برای کسب و کار، کمک نماید.
در ادامه، جدول مربوط به خلاصه طرح و شاخص های تحلیلی آن قرار داده شده است:
موضوع طرح توجیهی | تولید محصولات آرایشی و بهداشتی |
دستگاه صادرکننده مجوز | سازمان صنعت و معدن و تجارت |
ظرفیت تولید | 11 تن |
سرمایه کل مورد نیاز | 110,838 میلیون ریال (معادل 11 میلیارد و 83 میلیون و 800 هزار تومان) |
میزان سرمایه ثابت | 89,194 میلیون ریال (معاذل 8 میلیارد و 919 میلیون و 400 هزار تومان) |
سرمايه در گردش | 21,644 میلیون ریال (معادل 2 میلیارد و 164 میلیون و 400 هزار تومان) |
سرمایه موردنیاز خرید تجهیزات تولید | 46,920 میلیون ریال (معادل 4 میلیارد و 692 میلیون تومان) |
ارزش فروش محصولات سالانه طرح | 330,000 میلیون ریال (معادل 33 میلیارد تومان) |
زمین | 2,000 متر مربع |
تعداد پرسنل ستادی و اجرایی | 10 نفر |
هزینه های قبل از بهره برداری طرح | 1,500 میلیون ریال (معادل 150 میلیون تومان) |
هزینه های سوخت، آب شرب، برق و … | 1,412 میلیون ریال (معادل 141 میلیون و 200 هزار تومان) |
میزان حقوق سالانه پرسنل طرح | 87,166 میلیون ریال (معادل 8 میلیارد و 716 میلیون و 600 هزار تومان) |
ضریب ميزان تولید در نقطه سربسر | 61 درصد |
نسبت سود خالص به ارزش فروش | 19 درصد |
نرخ برگشت سرمایه | 55 درصد |
دوره برگشت سرمایه | 1/8 سال |
سرانه ارزش فروش محصولات تولید شده | 33,000 میلیون ریال (معادل 3 میلیارد و 300 میلیون تومان) |
سرانه سرمایه ثابت | 8,919 میلیون ریال (معادل 891 میلیون و 900 هزار تومان) |
سرانه سرمایه گذاری کل | 11,084 میلیون ریال (معادل 1 میلیارد و 108 میلیون و 400 هزار تومان) |
نسبت سود خالص به سرمایه ثابت | 68 درصد |
مقدار NPV | 155,495 میلیون ریال (معادل 15 میلیارد و 549 میلیون و 500 هزار تومان) |
مقدار NPV/I | 31 درصد |
میزان IRR در حالت عادی | 19 درصد |
میزان IRR در حالت بدبینانه | 16– درصد |
هر سرمایه گذار قبل از شروع فعالیت خود، علاقه مند است تا با یک سری از فاکتورها و پیش نیازهای اساسی آن کسب و کار، آشنا گردد. البته که علاقه مندان به این حوزه، به احتمال زیاد دارای دانش تخصصی و تجربه خاص در این حوزه هستند. با این حال، آشنایی با میزان دقیق سرمایه اولیه مورد نیاز و همچنین برآورد سودآوری نهایی و مدت زمان بازگشت سرمایه نیز از جمله فاکتورهایی است که هر سرمایه گذار علاقه مند به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، تمایل دارد تا به آن دست یابد.
با این حال، با توجه به گسترده بودن محصولات آرایشی و بهداشتی، و همچنین متغیر بودن قیمت ابزارها و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید لوازم آرایشی، محاسبات مربوط به میزان سرمایه اولیه و برآورد سودآوری نهایی، باید به صورت به روز و با استعلام دقیق قیمت ها انجام گیرد. این کسب و کار از جمله طرح هایی است که حتما باید برای آن، یک سری مجوزهای ضروری را مخصوصا از سازمان بهداشت، اخذ نمود.
همانطور که ذکر شد، محصولات آرایشی و بهداشتی، گسترده زیادی در بازار دارند و در همین راستا، رقابت شدیدی نیز در این زمینه وجود دارد. کسب مزیت رقابتی به واسطه ارائه محصولات با کیفیت بالا و همچنین داشتن استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی خوب، می تواند سهم بیشتری از این بازار را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. این طرح توجیهی با نشان دادن مسیر دقیق و برنامه ریزی شده، می تواند راه سرمایه گذاران برای رسیدن به موفقیت را هموارتر سازد.
محاسبه دقیق سرمایه اولیه مورد نیاز و همچنین تمامی هزینه های موجود با جزئیات و نهایتا برآورد سودآوری مدت بازگشت سرمایه، در این بیزینس پلن ارائه شده است. هزینه های اولیه این کسب و کار، شامل تهیه زمین و احداث کارخانه، هزینه های مربوط به خرید ماشین آلات و تجهیزات، استخدام و آموزش منابع انسانی، تهیه مواد اولیه، هزینه های مربوط به اخذ مجوز، هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه های تبلیغات و بازاریابی و … می باشند که تمامی این موارد به صورت دقیق در این بیزینس پلن، ارائه گردیده اند.
اولین شواهد باستان شناسی دریافته که استفاده از لوازم آرایشی در مصر در حدود 3500 سال قبل از میلاد در زمان پادشاهی قدیم وجود داشت. یونانیان و رومیان باستان نیز از لوازم آرایشی استفاده می کردند. رومی ها و مصریان باستان از لوازم آرایشی حاوی جیوه سمی و اغلب سرب استفاده می کردند. پادشاهی باستانی، تحت تأثیر لوازم آرایشی قرار داشتند و این امر در کتب عهد عتیق تقریباً 840 سال قبل از میلاد ثبت شده است. کتاب مقدس استر نیز به استفاده از این مواد اشاره کرده است.
اگرچه در قرون وسطی، استفاده از لوازم آرایش توسط رهبران کلیسا مورد مخالفت قرار داشت، اما بسیاری از زنان همچنان از لوازم آرایش استفاده می کردند. یکی از مدهای رایج زنان در قرون وسطی داشتن پوستی رنگ پریده بود که با استفاده از خمیرهای سربی، گچ یا آرد یا با حجامت به آن دست می یافتند. همچنین زنان رنگدانه سفید سرب را که به «سفیداب» معروف بود، روی صورت خود قرار می دادند تا پوستی به نظر رنگ پریده ای داشته باشند.
استفاده از لوازم آرایشی در بسیاری از مقاطع تاریخ غرب مورد مخالفت قرار گرفت. به عنوان مثال، در قرن نوزدهم، ملکه ویکتوریا علناً آرایش را نامناسب، مبتذل و تنها برای استفاده توسط بازیگران قابل قبول اعلام کرد. زنان در قرن نوزدهم دوست داشتند تا به عنوان زنانی شکننده تصور شوند. آنها خود را با گل های ظریف مقایسه کردند و بر ظرافت و زنانگی شان تأکید داشتند. هدف آنها این بود که همیشه رنگ پریده و دلربا به نظر برسند. گاهی اوقات خانم ها به طور نامحسوس از کمی رنگ سرخ روی گونه ها استفاده می کردند و برای گشاد کردن چشم هایشان از «بلدونا» استفاده می کردند تا چشم هایشان برجسته تر شود. به طور کلی، آرایش به خصوص در دهه 1870 که آداب معاشرت سفت و سخت تر بود، مورد توجه قرار نگرفت.
با این حال، بازیگران زن مجاز به استفاده از آرایش بودند. اما همچنان بیشتر محصولات آرایشی موجود یا از نظر شیمیایی مشکوک بودند، یا در آشپزخانه با رنگ های خوراکی، انواع توت ها و چغندر کار می شدند.
در اواسط قرن بیستم، تقریباً در تمام جوامع صنعتی در سراسر جهان، لوازم آرایشی مورد استفاده گسترده زنان قرار گرفت. لوازم آرایشی هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته اند. نبود مقررات در مورد ساخت و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در طول اعصار، منجر به عوارض جانبی منفی، ناهنجاری ها، نابینایی و حتی مرگ شده است. استفاده رایج از سفیداب (سرب سفید)، برای پوشاندن صورت در دوران رنسانس و نابینایی ناشی از ریمل مژه در اوایل قرن بیستم، نمونه هایی از این موارد بود.
امروزه، هزینه های سالانه جهانی لوازم آرایشی 19 میلیارد دلار تخمین زده شده است. از بین شرکت های بزرگ، لورئال بزرگ ترین شرکتی است که توسط یوجین شولر در سال 1909 به عنوان شرکت رنگ موی بی ضرر فرانسوی تأسیس شد (اکنون 26% لیلیان بتنکورت و 28% نستله مالک آن هستند؛ 46% باقی مانده به صورت عمومی معامله می شود). این بازار در طول دهه 1910 در ایالات متحده توسط الیزابت آردن، هلنا روبینشتاین و مکس فاکتور توسعه یافت. رولون درست قبل از جنگ جهانی دوم و استی لادر درست بعد از آن به این شرکت ها پیوستند.
در حال حاضر، محصولات زیبایی به طور گسترده توسط خرده فروشان متعهد اینترنتی در دسترس قرار دارند و اخیراً فروشگاه های معتبر از جمله فروشگاه های بزرگ و خرده فروشی های زیبایی فیزیکی به صورت آنلاین به آنها ملحق شده اند.
شرکت های آرایشی و بهداشتی مانند بسیاری از صنایع، در برابر مقررات سازمان های دولتی مانند FDA مقاومت می کنند و در طول سال ها علیه آن لابی کرده اند. FDA مجبور نیست لوازم آرایشی و بهداشتی یا آنچه در آنها وجود دارد را قبل از فروش به مصرف کنندگان، تأیید یا بررسی کنند. FDA، فقط در مورد رنگ هایی که می توان در لوازم آرایشی و رنگ مو استفاده کرد، قانون تنظیم می کند. شرکت های لوازم آرایشی مجبور نیستند تا آسیب های ناشی از محصولات را گزارش کنند؛ آنها همچنین فقط بطور داوطلبانه در مورد محصولات فراخوان می دهند.
اگرچه میکاپ مدرن عمدتاً به طور سنتی توسط زنان مورد استفاده قرار گرفته است، اما به تدریج تعداد فزاینده ای از مردان برای بهتر شدن یا پوشاندن اجزای صورت خود از لوازم آرایشی استفاده می کنند که معمولاً به زنان مربوط می شود. کانسیلر معمولاً توسط مردانی مورد استفاده قرار می گیرد که از لوازم آرایشی آگاهی دارند. برندهای لوازم آرایشی، محصولات آرایشی مخصوص آقایان را عرضه می کنند و مردان به طور فزاینده از چنین محصولاتی استفاده می کنند. در این مورد اختلاف نظر وجود دارد، زیرا بسیاری از افراد فکر می کنند که مردانی که آرایش می کنند، نقش های جنسیتی سنتی را نادیده می گیرند و آن ها را با دید مثبتی قضاوت نمی کنند. با این حال، برخی دیگر آن را نشانه برابری جنسیتی می دانند و فکر می کنند که مردان نیز حق دارند تا همانند زنان، سیمای ظاهری خود را با لوازم آرایشی بهتر کنند.
در حالی که این امر بشدت مبتنی بر عقاید و برداشت های فردی است، برخی فکر می کنند که جذاب ترین حالت زیبایی، همان زیبایی طبیعی بدون آرایش است.
در طول قرن بیستم، محبوبیت لوازم آرایشی به سرعت افزایش یافت. لوازم آرایشی به طور روزافزون توسط دختران کم سن به ویژه در ایالات متحده استفاده می شود. با توجه به کاهش سریع سن مصرف کنندگان لوازم آرایش، بسیاری از شرکت ها، از برندهای معروف مانند ریمل (Rimmel) گرفته تا محصولات پیشرفته مانند استی لودر، با معرفی رژلب ها و براق لب های دارای رایحه، لوازم آرایشی بسته بندی شده در بسته بندی های پر زرق و برق و درخشان و بازاریابی و تبلیغات با استفاده از مدل های جوان، به این بازار در حال گسترش کمک کرده اند. در چند سال اخیر، پیامدهای اجتماعی زیباسازی جوان تر و جوان تر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
انتقاد از لوازم آرایشی از سوی منابع مختلفی من جمله برخی فمینیست ها، گروه های مذهبی، فعالان حقوق حیوانات، نویسندگان و گروه های منافع عمومی مطرح شده است. آگاهی و اولویت گذاری فزاینده ای در مورد لوازم آرایشی فاقد هرگونه مواد به ظاهر سمی، علی الخصوص لوازم آرایشی برگرفته از مواد نفتی، سدیم لوریل سولفات (SLS) و پارابن ها وجود دارد. گزارش های متعددی منتشر شده اند که نگرانی هایی را در مورد ایمنی برخی سورفکتانت ها مطرح کرده اند. SLS ، باعث برخی از مشکلات پوستی از جمله درماتیت می شود. پارابن ها می توانند در افرادی که دچار آلرژی به پارابن هستند، باعث تحریک پوست و درماتیت تماسی شوند، درصد کمی از عموم افراد دچار چنین آلرژی هستند. آزمایشات روی حیوانات نشان داده است که پارابن ها دارای فعالیت استروژنی ضعیفی هستند و به عنوان استروژن خارجی عمل می کنند. استفاده طولانی مدت از آرایش نیز با نازک شدن مژه ها مرتبط است.
عطرهای مصنوعی به طور گسترده در محصولات مصرفی استفاده می شوند. مطالعات انجام شده با استفاده از تست برچسبی نشان می دهد که عطرهای مصنوعی از ترکیبات زیادی ساخته شده اند و باعث واکنش های آلرژیک می شوند. شرکت های لوازم آرایشی به دلیل ادعاهای شبه علمی در مورد محصولات شان که گمراه کننده یا فاقد شواهد علمی پشتیبان هستند، مورد انتقاد قرار گرفته اند.
یک مطالعه همبستگی که در آن 30 زن انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد که اضطراب، خودنمایی و همرنگی، به طور معناداری با استفاده از لوازم آرایشی و اعتماد اجتماعی، همبستگی مثبت دارند؛ ثبات عاطفی، عزت نفس و جذابیت فیزیکی به طور معناداری با استفاده از لوازم آرایشی همبستگی منفی دارند. این داده ها نشان می دهند که زنان مضطرب و ناایمن نسبت به زنانی که از نظر عاطفی ایمن هستند، از نظر اجتماعی اعتماد به نفس دارند و خود را از نظر جسمی جذاب می دانند، انگیزه بیشتری برای استفاده از لوازم آرایشی دارند.
مطالعه دیگری که با استفاده از نمونه ای از دانشجویان مقطع کارشناسی انجام شد، نشان داد که مردان همسال نسبت به زنان همسال، قاضی های خشن تری در مورد جذابیت ظاهری یک زن به شمار می آیند. همچنین نشان داد که زنان هنگام استفاده از لوازم آرایشی ممکن است جذابیت فیزیکی خود را دست بالا بگیرند.
با این حال، مقالات فعلی در مورد انگیزه استفاده از لوازم آرایشی کم هستند و جامعه از ایجاد و تکرار مطالعات تجربی در مورد این موضوع بهره می برد. مطالعات فوق تنها نمونه های کوچکی از زنان را مورد مطالعه قرار دادند و این زنان عمدتاً شامل شرکتکنندگانی بودند که در اوایل دهه بیست زندگی خود قرار داشتند و همگی دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. مطالعات بیشتری باید انجام شود که شامل نمونه هایی از نژادها، فرهنگ ها، گرایش های مذهبی، وضعیت تحصیلی، طبقات اجتماعی، جنسیت و سن مختلف باشد.
بیشتر لوازم آرایشی با ناحیه ای از بدن که برای استفاده در نظر گرفته شده اند، متمایز می شوند.
لوازم آرایشی را می توان با ترکیب فیزیکی محصول نیز توصیف کرد. لوازم آرایشی می تواند امولسیون های مایع یا کرم؛ پودرهای فشرده و شل؛ پراکنشی و کرم ها بدون آب یا استیک ها باشند.
پاک کننده آرایش، محصولی است که برای پاک کردن محصولات آرایشی بکار رفته روی پوست استفاده می شود. برای تمیز کردن پوست و بکاربردن سایر روش ها از قبیل استفاده از هر نوع لوسیون در هنگام شب، پیش از خواب فرد، استفاده می شود.
در دسته بندی کلی لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست نیز قرار می گیرند. این محصولات شامل کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده صورت و بدن هستند که اغلب برای انواع مختلف پوست با هر گستره، کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV و آسیب، روشن کننده های پوست و محصولات درمانی برای ترمیم یا پنهان کردن عیوب پوست (آکنه، چین و چروک، حلقه های تیره زیر چشم و غیره)، روغن های برنزه کننده برای قهوه ای شدن پوست فرمول بندی شده اند.
در حالی که این اطمینان وجود دارد که مواد تشکیل دهنده بزرگترین شرکت های لوازم آرایشی، آزمایش های کیفیت و مقررات رسمی را پشت سر گذاشته اند، بنابراین استفاده از آنها عموماً بیخطر است، باز هم بشدت ترجیح داده می شود که لوازم آرایشی بدون هیچ گونه مواد «مصنوعی»، به ویژه مواد نفتی باشند. زمانی که یک بازار هدف متمرکز وجود دارد، محصولات ارگانیک دست ساز و معتبر به جریان اصلی تبدیل می شوند.
فهرست مواد تشکیل دهنده در لوازم آرایشی در بسیاری از کشورها به شدت تحت نظارت قرار دارد. آزمایش محصولات آرایشی و بهداشتی بر روی حیوانات، موضوعی بحث برانگیز است. اکنون این امر در بریتانیا، هلند و بلژیک غیرقانونی است و ممنوعیت آن در سال 2009 در سراسر اتحادیه اروپا اجرایی شد.
با وجود اینکه بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی تحت نظارت قرار دارند، هنوز نگرانی های بهداشتی در رابطه با وجود مواد شیمیایی مضر در این محصولات وجود دارد. به غیر از افزودنی های رنگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد تشکیل دهنده آنها قبل از عرضه به بازار، مشمول مقررات FDA نمی شوند. تنها زمانی که پس از انتشار محصول مشخص شود، قانون فدرال غذا، دارو و آرایشی و بهداشتی (FD&C) و قانون بسته بندی و برچسب گذاری منصفانه (FPLA) نقض می شود، FDA می تواند اقدامی را علیه این نقض آغاز کند. با توجه به عرضه بسیاری از محصولات جدید در بازار در هر فصل، پیگیری ایمنی هر محصول، دشوار است. برخی از محصولات حاوی آلاینده سرطان زا 1،4- دی اکسان هستند. بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی با محصولات «کاملاً طبیعی» و ارگانیک وارد بازار می شوند. تمام محصولات طبیعی حاوی مواد معدنی و گیاهی هستند و محصولات ارگانیک با محصولات کشاورزی ارگانیک ساخته می شوند. محصولاتی که ادعا می کنند ارگانیک هستند، ارگانیک به شمار نمی آیند، مگر اینکه گواهی «USDA Organic» را داشته باشند.
آرایش معدنی، اصطلاح دیگری برای کرم های آرایشی پودری شل هستند که عمدتاً شامل مواد تشکیل دهنده ریز دانه می باشند. این محصول حاوی رنگدانه های پوششی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است که هر دو ضد آفتاب های فیزیکی نیز به شمار می آیند. چندین دهه است که این مواد تشکیل دهنده اصلی (مواد معدنی مانند میکا، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم) اساس اکثر پایه های آرایش بوده اند، اما بسیاری از متخصصان پوست گزارش می دهند که چون آرایش معدنی اغلب محرک های کلاسیک مانند عطرها، عوامل اتصال دهنده، رنگ های مصنوعی، پودرهای تالک و مواد نگهدارنده را از بین می برد، خالص تر به حساب می آیند و می توانند با پوست مهربان تر باشند.
از آنجا که دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی دارای خواص ضد التهابی هستند، برخی مواد آرایشی معدنی نیز می توانند روی پوست، به ویژه اگر دستخوش مشکلات التهابی مانند بیماری روزاسه یا آکنه باشد، اثر تسلی بخشی داشته باشند. آرایش مواد معدنی به این دلیل نیز معروف شده اند که حاوی مواد محرک جوش و جوش زا نیستند و بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می کنند که دربرابر آفتاب نیز محافظت ایجاد می کنند. این امر بیشتر به دلیل محتوای بالای دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می باشد – دو ماده ای که معمولاً در کرم های ضد آفتاب سنتی یافت می شوند.
صنعت آرایشی و بهداشتی، یک تجارت سودآور برای اکثر تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب می شود. صنعت آرایشی و بهداشتی در بخش های مختلف جهان به دلیل مقررات آرایشی، معروف شده اند. برخی از این موارد شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن هستند. تخمین زده شده است که در آلمان، صنعت آرایشی و بهداشتی در خرده فروشی 12.6 میلیارد یورو فروش داشته است و در سال 2008، صنعت آرایشی آلمان پس از ژاپن و ایالات متحده، سومین صنعت آرایشی بهداشتی در جهان است. همچنین نشان داده شده است که این صنعت در همین کشور طی یک سال یعنی از سال 2007 تا 2008 نزدیک به 5 درصد رشد داشته است. صادرات آلمان در این صنعت در سال 2008 به 5.8 میلیارد یورو رسیده است، در حالی که واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در مجموع 3 میلیارد یورو بوده است. فرانسه، سوئیس، آمریکا و ایتالیا، کشورهای اصلی صادر کننده لوازم آرایشی به آلمان هستند و عمدتاً صادرات آن ها شامل لوازم میکاپ و رایحه ها یا عطر زنانه می باشد. پس از ایالات متحده، ژاپن دومین بازار بزرگ لوازم آرایشی در جهان به شمار می آید، بازاری که حدود 1.4 تریلیون ین در سال ارزش دارد.
در حال حاضر، صنعت لوازم آرایشی و عطر در سرتاسر جهان گردش مالی تخمینی سالانه 170 میلیارد دلار آمریکا ایجاد می کند. بر اساس گزارش FIPAR (Fédération des Industries de la Parfumerie – فدراسیون فرانسوی صنعت عطر)، اروپا یک بازار پیشرو به شمار می آید که تقریباً 63 میلیارد یورو فروش را نشان می دهد، در حالی که فروش در فرانسه در سال 2006 به 6.5 میلیارد یورو رسید. فرانسه کشور دیگری است که صنعت آرایشی و بهداشتی در آن، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نقش مهمی ایفا می کند. اکثر محصولاتی که روی برچسب آنها «ساخت فرانسه» نوشته شده است، در بازار بین المللی ارزش گذاری شده اند. بر اساس داده های سال 2008، صنعت آرایشی و بهداشتی در فرانسه به مدت 40 سال متوالی به طور مداوم افزایش یافته است. در سال 2006، این بخش صنعتی به رکورد 6.5 میلیارد یورو رسید. از برندهای معروف لوازم آرایشی تولید شده در فرانسه می توان به ویشی، ایو سن لورن، ایوروشه و بسیاری دیگر اشاره کرد.
صنعت لوازم آرایشی ایتالیا نیز بازیگر مهمی در بازار لوازم آرایشی اروپا به شمار می آید. اگرچه به اندازه سایر کشورهای اروپایی بزرگ نیست، اما صنعت آرایشی در ایتالیا در سال 2007 به 9 میلیارد یورو دست یافت. در ایتالیا، محصولات مو و بدن تقریباً 30% از بازار لوازم آرایشی را تشکیل می دهند. اما آرایش و مراقبت از صورت، اولین محصولات آرایشی هستند که در ایالات متحده صادر می شوند.
با توجه به محبوبیت لوازم آرایشی و بهداشتی، به ویژه رایحه ها و عطرها، بسیاری از طراحان که لزوماً در صنعت آرایشی و بهداشتی فعالیت ندارند، عطرهای مختلفی را با نام خود ارائه کردند. علاوه بر این، برخی از بازیگران و خوانندگان، خط تولید عطر خود را دارند (مانند سلین دیون). عطرهای طراحی شده توسط افراد مشهور، مانند هر محصول دیگر طراحی شده توسط افراد مشهور، گران ترین عطرها در صنعت به شمار می آیند، زیرا مصرف کننده نه تنها برای محصول بلکه برای برند نیز هزینه می پردازد. رایحه های معروف ایتالیایی توسط جورجیو آرمانی، دولچه و گابانا و … تولید می شوند.
اخیراً، پروکتر اَند گَمبل که لوازم آرایشی کاورگرل و دولچه گابانا را می فروشد، بودجه مطالعه ای را تأمین کرده است که در آن نتیجه گیری می شود که آرایش باعث می شود تا زنان با استعدادتر به نظر برسند. با توجه به منبع بودجه، کیفیت این مطالعه در دانشگاه بوستون مورد تردید قرار دارد.
کمیسیون اروپا و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو نهادی هستند که در مورد صنعت آرایشی و بهداشتی و جنبه های مختلف آن در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قانون وضع می کنند. در اتحادیه اروپا، گردش محصولات آرایشی و بهداشتی و ایمنی آنها از سال 1976 موضوع قانون است. در نتیجه تلاش برای ممنوعیت آزمایش بر روی حیوانات، یکی از جدیدترین اصلاحات بخشنامه مربوط به صنایع آرایشی و بهداشتی محسوب می شود. بنابراین، آزمایش محصولات آرایشی بر روی حیوانات در اتحادیه اروپا از سپتامبر 2004 غیرقانونی به شمار می آید و آزمایش ترکیبات جداگانه این محصولات بر روی حیوانات نیز از مارس 2009 توسط قانون ممنوع شد. بواسطه محصولات آرایشی، ما هر چیزی را که برای مراقبت شخصی در نظر گرفته شده، مانند لوسیون های پوست یا لوسیون های ضد آفتاب، میکاپ و سایر محصولاتی از این قبیل که بر ظاهر فرد تاکید دارند را درک می کنیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهبود فرآیند تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و از جمله با توجه به تقاضای روزافزون این محصولات، این صنعت از نظر سود رشد زیادی را گزارش کرد.
FDA ، به سیزده آژانس فدرال دیگر ملحق شد تا کمیته هماهنگی بین سازمانی را به منظور اعتبارسنجی روش های جایگزین (ICCVAM) در سال 1997 تشکیل دهد و تلاش نماید تا آزمایش بر روی حیوانات ممنوع شود و یافتن روش های دیگری برای آزمایش محصولات آرایشی پیدا شود.
اکنون با ظهور شرکت های اینترنتی، به نظر می رسد که صنعت آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان و به طور مداوم، بیش از هر زمان دیگری در حال توسعه است. بسیاری از شرکت های معروف محصولات آرایشی و بهداشتی خود را به صورت آنلاین در کشورهایی که نمایندگی ندارند نیز، به فروش می رسانند.
متصدی رسیدگی به حساب مشتری ها، مسئول بازدید از تمامی واحدها و درب های پیشخوان فروشگاه های تخصصی است. آنها محصولات جدید و «هدایای همراه با خرید» را توضیح می دهند (اقلام رایگانی که پس از خرید یک کالای آرایشی خاص ارائه می شود و قیمت آن بیش از مقدار تعیین شده است).
مشاور زیبایی بر اساس نیازهای مراقبت از پوست و آرایش مشتری، مشاوره محصول را ارائه می دهد. مشاوران زیبایی می توانند از موسسه زیبایی ضد پیری، گواهینامه دریافت کنند.
متخصص زیبایی، حرفه ای است که درمان های صورت و بدن را به مشتریان ارائه می دهد. یک میکاپ آرتیست مستقل، به مشتریان، مشاوره زیبایی و کمک های آرایشی ارائه می دهد و معمولاً توسط شرکت آرایشی بصورت ساعتی حقوق دریافت می کند.
افراد حرفه ای در مشاغل بازاریابی لوازم آرایشی، گروه های متمرکز تحقیقاتی را مدیریت می کنند، تصویر برند مورد نظر را ارتقا می دهند و سایر خدمات بازاریابی (پیش بینی فروش، تخصیص به خرده فروشان مختلف و غیره) را ارائه می دهند.
بسیاری از افراد مورد بحث در صنعت لوازم آرایشی، اغلب در زمینه خاصی از لوازم آرایشی از قبیل میکاپ جلوه های ویژه یا تکنیک های میکاپ ویژه بخش های فیلم، رسانه و مد تخصص دارند.
نهایتا باید عنوان کرد که مشاغل زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تحت تاثیر این صنعت هستند. با این حال، موضوع این طرح توجیهی، راه اندازی خط تولید لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت استاندارد می باشد. این صنعت می تواند اشتغال آفرینی گسترده ای را به همراه داشته باشد. همچنین با توجه به تقاضای بازاری زیادی که برای این محصولات وجود دارد، مطمئنا تولیدکنندگانی که محصولات باکیفیتی را ارائه می دهند، سودآوری بالایی را نیز تجربه خواهند کرد.
سرفصل های طرح توجیهی شامل: (محاسبات مالی اجرای طرح) : محاسبه سرمایه ثابت مورد نیاز طرح سرمایه مورد نیاز ابتیاع زمین سرمایه مورد نیاز محوطه سازی سرمایه مورد نیاز جهت ساخت و ساز ابنیه و کاربری ها سرمایه مورد نیاز جهت تامین ، نصب و راه اندازی تاسیسات سرمایه مورد نیاز خرید وسایل حمل و نقل شهری و کارگاهی سرمایه مورد نیازخرید وسایل اداری و پشتیبانی سرمایه مورد نیاز خرید و نصب تجهیزات سرمایه مورد نیاز خرید انشعابات هزینه های قبل از بهره برداری هزینه های عملیاتی مورد نیاز طرح هزینه های سالانه حقوق و مزایایی سالانه کارکنان هزینه سالانه حامل های انرژی هزینه های سالانه استهلاک هزینه های سالانه نت هزینه های اداری و پشتیبانی و تبلیغات ميزان سرمايه در گردش هزینه خرید مواد اولیه جمع بندی و محاسبه سرمایه درگردش ميزان سرمايه کل مورد نياز طرح نحوه تامین سرمایه مورد نياز طرح میزان سرمایه ای که بایستی توسط سرمایه گذاران تامین گردد ارزش محصولات تولیدی ارزش سود خالص در طول يک سال کاری محاسبه سود ناخالص محاسبه سود قبل از مالیات محاسبه میزان مالیات محاسبه سودخالص متوسط ميزان برگشت سرمايه نسبت به سود خالص متوسط مدت زمان برگشت سرمايه محاسبه و تعیین نقطه سربسر محاسبه هزینه های ثابت سالانه محاسبه هزینه های متغیر سالانه جمع بندی و محاسبه نقطه سربسر تجزیه و تحلیل شاخه ای (نسبتهای) مالی طرح فصل سوم (محاسبه شاخص های تصمیم گیری و تحلیل اقتصادی) : محاسبه ارزش فعلی خالص پروژه NPV محاسبه ارزش فعلی درآمدهای طرح محاسبه ارزش فعلی هزینه های طرح نحوه محاسبه مقدار NPV محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (NPV/I) محاسبه نرخ بازده داخلی(IRR) تحلیل حساسیت طرح خلاصه اطلاعات کلیدی طرح
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.